مردم در سراسر جهان از چه می میرند

© Sputnik / Alejandro Martinez Velez /  مراجعه به بانک تصاویر مردم در سراسر جهان از چه می میرند
مردم در سراسر جهان از چه می میرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکنون یک روز هم بدون گزارش در مورد تعداد کشته شدگان از کووید 19 نمی گذرد. اما دلایل اصلی مرگ و میر مردم در سراسر جهان چیست؟ سرطان، جنگ، تروریسم یا شاید گرسنگی یا خشونت های جنایی؟ شاید همه چیز طوری نباشد که شما فکر می کنید.

برد اموندسن (Bård Amundsen) در مطلب منتشره در نشریه علمی Forskning (ناروی) می نویسد، هر روز در جهان حدود 150 هزار نفر با جهان فانی وداع می کنند.

تقریبا 50 هزار نفر از آنها به اثر بیماریهای قلبی و عروقی می میرند. تقریباً بیش از 25 هزار نفر از بیماران مبتلا به سرطان هستند.

اما علت مرگ 75 هزار باقی مانده چیست؟ به غیر از آن 4 هزار نفر که حالا در روز به اثر Covid-19 میمیرند.

 سویدن از همه کشورهای جهان در مرگ و میر پیشی گرفت - اسپوتنیک افغانستان
سویدن از همه کشورهای جهان در مرگ و میر پیشی گرفت

توبرکلوز (سل) خطرناک تر از جنگ است

اولاً، آنچه شما مدام در رسانه ها می شنوید: جنگ و درگیری، تروریسم و آفات طبیعی. اما در حقیقت، تعداد کمی از مردم در سراسر جهان از این همه می میرند. روزانه فقط 25 نفر به دلیل آفات طبیعی جان خود را از دست می دهند. تروریسم هر روز جان حدود 70 نفر را می گیرد. جنگ ها و درگیری ها به طور متوسط ​​350 نفر را می کشد.

ما می توانیم کارهای زیادی برای از بین بردن دلایل مرگ انجام دهیم. بنابراین، بشریت منابع زیادی را صرف مبارزه با جنگ ها، تروریسم و آماده سازی جامعه در برابر آفات طبیعی می کند.

چهار علت دیگر مرگ که ما کاملاً قادر به مبارزه با آن هستیم (شاید حتی ساده تر و ارزان تر) باشد، اینها سل - (بیش از 3 هزار مرگ در روز)، HIV / AIDS (حدود 2.6 هزار)، خودکشی (حدود 2.2) هزار) و مالاریا (1.7 هزار) هستند.

به دلایل مختلف به این چهار عامل جدی مرگ و میر توجه به مراتب کمتری در اخبار مبذول می نمایند، گرچه آنها جان تعداد زیادی مردم نسبت به جنگ ها، تروریسم و آفات طبیعی را می گیرند. و این به نوبه خود بر آن تائثیر میکند که سیاستمداران و سایر افراد قدرتمند اولویت های خود را تدوین می کنند.

در مورد کرونا ویروس وضع چطور است؟

به دلیل پاندیمی کرونا ویروس بخش اعظم از جهان بسته شد. این کار برای کاهش سرعت سرایت عفونت و کاهش مرگ و میر انجام شد. هم در ناروی و هم در سایر نقاط جهان به تعداد کشته شدگان توجه زیادی مبذول میگردید.

در ماه می، بیماری  covid-19، طبق گزارش  Worldometer، روزانه از 3.5 تا 6.5 هزار نفر جان خود را از دست داده است.

در همین وقت، ناروی و بسیاری از کشورهای دیگر چیز شگفت آور را پیدا کردند: به طور کلی، در طول اپیدمی کرونا ویروس، مردم کمتر تلف میشدند.

از دمانس و کرونا ویروس به طور یکسان می میرند

در حال حاضر، تعداد مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس در سراسر جهان احتمالاً از تعداد کشته شدگان سایر بیماری های تنفسی از جمله ذات الریه، برونشیت و انفولانزای فصلی معمولی کمتر است.

مرگ و میر در دورنما

اگر می خواهید میزان آنچه که اکنون بحران جهانی اعلام شده است را درک کنید ، ارزش دارد در آینده به آن نگاه کنید.

میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای مختلفی که ما به آنها اشاره کردیم، از نشرات Our World in Data "جهان ما در حقایق"، سازمان در پوهنتون آکسفورد انگلستان گرفته شده است. او، به نوبه خود، بر ارقام به دست آمده در نتیجه کار پروژه بزرگ بین المللی مراقبت های بهداشتی جهانی Burden of Disease (GBD) ، "بار جهانی بیماری ها" استناد می کند. به استثنای معلومات کرونا ویروس، میزان مرگ و میر بیماری از ارقام سال 2017 گرفته شده اند.

گراف به وضاحت نشان می دهد که روزانه چه تعداد از افراد به دلایل مختلف می میرند.

افغانستان در جهان جای سوم را در سطح مرگ و میر کودکان دارد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان در جهان جای سوم را در سطح مرگ و میر کودکان دارد

بعضی ها خیلی زود می میرند

علل مرگ در هر کشور متفاوت است. به طور مثال در آفریقای جنوبی و بوتسوانا، علت اصلی مرگ در حال حاضر HIV / AIDS است ، اما در کشورهایی مانند ناروی تعداد معدودی از این بیماری می میرند.

به اثر بیماریهای عفونی کمتر و کمتر می میرند

اگر به 30 سال پیش برگردیم، خواهیم دید که در حدود یک سوم مرگ و میر در جهان ناشی از بیماری های مسری مانند سل، HIV / AIDS  و مالاریا بود - علاوه بر آن مرگ و میر بالای کودکان وجود داشت و واقعیت این است که زنان اغلباً در هنگام زایمان جان میدادند. همچنین بسیاری از افراد بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست دادند.

امروز، تعداد مرگ و میر به همین دلایل در جهان در مقایسه با سال 1990 تقریباً نصف شده است. اما هنوز هم، خیلی ها از این راه می گذرند.

اکنون تقریباً چهار چهارم کل مرگ و میر در جهان به بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، بیماری مزمن ریه و دیابت نسبت داده می شود.

در ناروی، بیماریهای غیر واگیر 88% از کل مرگ و میر را تشکیل می دهد.

مانند گذشته تعداد زیادی کودکان تلف می میرند

در سال 2017، تقریبا نیمی از افرادی که در جهان درگذشتند، سن بالاتر از 70 سال داشتند. طول عمر مردم به طور فزاینده افزایش می یابد.

از سال 1990، مرگ و میر کودکان بیش از نصف شده است. سپس مرگ و میر کودکان حدود یک چهارم  تمام مرگ و میر در جهان تشکیل داد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала