پیام اعتراضیه ای انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان درباره جان باختن دکتر نیازی

© طارقپیام اعتراضیه ای انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان درباره جان باختن دکتر نیازی
پیام اعتراضیه ای انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان درباره جان باختن دکتر نیازی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان با انتشار پیام اعتراضیه ای نسبت به جان باختن ملا امام مسجد وزیر محمد اکبر خان این یورش را محکوم کرد.
تایید خبر جان باختن دکتر نیازی توسط وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
تایید خبر جان باختن دکتر نیازی توسط وزارت داخله

به گزارش اسپوتنیک، شام روز سه شنبه دکتر محمد ایاز نیازی استاد دانشگاه کابل و ملا امام مسجد محمد وزیر اکبر خان پس از ادای نماز در مسجد وزیر محمد اکبر خان شهر کابل در اثر یک انفجار جان باخت.

جان باختن او واکنش های زیادی را در افغانستان و بیرون از افغانستان به همراه داشت.

انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان که دکتر نیازی نیز عضو آن بود، با نشر پیام اعتراضیه ای چنین نوشته است:

متن کامل:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام اعتراضیه انجمن دکتران (Ph.D) افغانستان درباره جان باختن دکتر نیازی

قال الله تعالى: ﴿وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ١٥٤﴾ (سورة البقرة، الآية: (154).

ترجمه: درباره کسانیکه در راه الله متعال کشته می شوند نگویید که مردگان بل زندگانند و شما نمی دانید.

وقال أيضًا: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا٢٣﴾ سورة الأحزاب، الآية: (23).

ترجمه: در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند، بعضی پیمان خود را به آخر بردند (ودر راه او شربت شهادت نوشیدند)، وبعضی دیگر در انتظارند، وهرگز تغییر وتبدیلی در عهد وپیمان خود ندادند...

با تأسف فراوان شهادت نا به هنگام عضو سرشناس مؤسسین (انجمن دکتران پی ایچ دی افغانستان) کادر علمی وفرزانه دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، دعوتگر مخلص وعالم دین، امام مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان محترم پوهندوی دکترر محمد ایاز نیازی بر فضایی عالم اسلامی سابه افگند، وقلبهای همه فرزندان صدیق اسلام را تکان داد، وهمه ای اهل دین، خانواده اکادمیک وعام وخاص مردم مسلمان افغانستان و جهان اسلام را در گلم غم و اندوه فراموش ناشدنی نشاند، و انجمن (ادا) يكي از عضو فرزانه اش را از دست داد.

این نخستین و آخرین شهادت علماء و شخصیت های بارز کشور ما نیست بلکه از سالها متمادی به این سو به گونهای مختلف و مرموز به شکل منظم و سیستماتیک به شهادت میرسند، قابل تأسف این است که مثل شهید فقید دکتر نیازی صدها تن دیگر که سالهای از عمر شان را در راه فراگیری علم توأم با صدها چالش و مشکلات از دیار هجرت گرفته تا امروز دفن نموده و دست به مقاطع علیا اکادمیک یعنی دکترا راه یافتند، انگشت شمار بودند و هستند، که سرمایه معنوی کشور هستند به شهادت میرسند.

انجمن (ادا) این واقعه که در چند صد متری ارگ و سپیدار رخ میدهد و باعث به شهادت رساندن فرزند صدیق کشور دکتر نیازی میشود، دیگر کشتارها بی رحمانه و به شهادت رساندن امامان مساجد، شخصیت های اکادمیک و مطرح افغانستان را با غلیظترین الفاظ تقبیح نموده، این واقعه را یک جنایت سازمان یافته، دست های به خون آلوده و نا مرئی استخباراتی که در خفا کار میکنند، میداند و از مقام های ذیربط: ریاست دانشگاه کابل، مقام رهبری وزارت تحصیلات عالی، حکومت افغانستان میخواهد:

1. تنها با تقدیم تعزیت و نشر اعلامیه اکتفا نکنند بلکه به خاطر کوتاه کردن این دستهای پلید اقدام عملی نمایند.

2. در قبال حادثۀ فاجعه بار شهادت دکتر نیازی باید پاسخگو باشند و هر چه زودتر دست اندرکاران آنرا دستگیر نموده به پنجه قانون بسپارند.

3. انجمن (ادا) برای مصؤونیت شخصیت های مطرح به خصوص شخصیت های علمی و اکادمیک خواهان تدابیر امنیتی جدی میباشد.

بنا بر آن انجمن ادا امیدوار است حکومت مرکزی و دیگر مقام های ذیربط در این زمینه، گامهای مؤثر و مورد توقع را بردارد.

ودر اخیر یکبار دیگر شهادت پر افتخار این فرزانه اکادمیک را به فامیلش و همه ای خانواده اکادمیک، تسلیت گفته، و برای شهید بهشت برین و به بازمانگان صبر جمیل میخواهد، روحش شاد و یادش گرامی باد

إنا لله وإنا إليه راجعون

انجمن دکتوران Ph.D افغانستان(ادا)

یادآوری می کنیم، که دکتر نیازی استاد دانشگاه کابل و عضو انجمن دکتران پی ایچ دی افغانستان همزمان ملا امام مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان هم بود، او در شام روز سه شنبه در اثر انفجار ماین جاسازی شده در مسجد وزیر محمد اکبر خان جان باخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала