پلیس ایران شلیک بر موتر پناه‌جویان افغان را تأیید می‌کند

© AP Photo / Ebrahim Noroozi پلیس ایران شلیک بر موتر پناه‌جویان افغان را تأیید می‌کند
  پلیس ایران شلیک بر موتر پناه‌جویان افغان را تأیید می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه‌های اجتماعی تصویرهایی‌ را پخش شده‌اند، موتری را نشان می‌دهند که در جادۀ کمربندی استان یزد ایران آتش گرفته‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که در هنگام این رویداد سیزده پناه‌جوی افغان در این موتر بودند که سه تن آنان جان باختند و چهار تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

پلیس ایران می‌گوید که آنان کاروانی از "قاچاقبران انسان و مواد مخدر" را دنبال می‌کردند و دو موتر هشدار توقف آنان را نادیده گرفتند و فرار کردند.

به گفتۀ پلیس ایران، با شلیک‌های هوایی این موتر توقف نکرد و آنان تایر این موتر را نشانه گرفتند و پس از ترکیدن تایر این موتر بر موانع کنار جاده برخورد و آتش گرفت.

اما، وزارت خارجۀ افغانستان این رویداد را برخاسته از یک رویداد ترافیکی گفته‌است.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران بیان داشت: «این موضوع میان وزارت‌های خارجه هردو کشور پی‌گیری می‌شود و همه در این جریان متأسف و متأثر هستند».

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نیز از آغاز بررسی‌ها دربارۀ چگونگی این رویداد خبر می‌دهد.

ذبیح‌الله فرهنگ، مسؤول رسانه‌های کمیسیون مستقل حقوق‌‌بشر افغانستان بیان داشت: «همکاران ما در این رابطه بررسی‌های شان را آغاز کرده‌اند و امیدوارهستیم که در مورد قربانیان حادثه و تشخیص هویت عاملان قضیه بتوانیم که گزارش تهیه کنیم».

سه شهروند افغانستان توسط پولیس ایران کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
سه شهروند افغانستان توسط پولیس ایران کشته شد

پس از آن‌که ماه پیش دربارۀ گزارش‌هایی از شکنجه، بد رفتاری و به دریا انداختن پناه‌جویان افغان از سوی مرزبانان ایرانی پخش شدند هیئتی مشترکی از سوی حکومت افغانستان و ایران برای بررسی این رویداد ایجاد شد که کار این هیئت تا هنوز نتیجه‌یی به همراه نداشته است.

ستار حسینی، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «من متأسفم و متأثر هستم که اینان هیچ نوع آگاهی از شهروندان افغانستان ندارند.»

حبیب‎الرحمان پدرام، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان نیز افزود: «به آتش کشیدن موتر پناه‌جویان افغان از سوی پلیس ایران چیزی جز جنایت و وحشی‌گری، رفتار خلاف اخلاق انسانیت، قوانین بین‌المللی و عرف همسایه‌داری نیست».

نگرانی‌ها از چگونگی روشن نشدن آتش گرفتن موتر پناه‌جویان افغان در یزد ایران در حالی بالا گرفته‌اند که وزارت خارجه افغانستان گفته‌است که ایران سندهای افغانستان را در بارۀ شکنجه، بد رفتاری و به دریا انداختن پناه‌جویان افغان را از سوی مرز بانان ایرانی نپذیرفته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала