فساد در گمرک بلخ؛ 80 درصد سرمایه‌گذاران سرمایه‌های‌ خود را به بیرون انتقال داده‌اند

© Sputnikفساد در گمرک بلخ؛ 80 درصد سرمایه‌گذاران سرمایه‌های‌ خود را به بیرون انتقال داده‌اند
فساد در گمرک بلخ؛ 80 درصد سرمایه‌گذاران سرمایه‌های‌ خود را به بیرون انتقال داده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسؤولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ می‌گویند که مشکلات امنیتی، فساد اداری و مالی در ریاست گمرک این ولایت و به درازا کشیدن طی مراحل گمرکی سبب کاهش روند سرمایه‌گذاری در کشور شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، به گفتۀ آنان به همین دلیل 80 در صد سرمایه‌گذاران در بلخ سرمایه‌های خود را به بیرون از کشور انتقال داده‌اند.

آرش یونسی، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ هشدار می‌دهد که اگر با فساد در گمرک حیرتان به گونۀ جدی مبارزه صورت نگیرد، بازرگانان واردات و صادرات را به این ولایت متوقف خواهند کرد.

شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران شمال کشور نیز حکومت را به زمینه‌سازی برای فساد متهم می‌کنند و می‌گویند، با شیوع ویروس کرونا حدود هفتاد درصد واردات به کشور متوقف شده است. آنان هشدار می‌دهند که اگر دولت برای افزایش واردات با بازرگانان همکاری نکند، بیست درصد باقی‌ماندۀ سرمایه‌های خود را نیز از کشور بیرون می‌کنند.

اما دیان فایز، مسؤل گمرک بندر تجارتی حیرتان وجود فساد در این گمرک را رد می‌کند و می‌گوید، حکومت مرکزی به خاطر تأمین شفافیت و ایجاد سهولت برای بازرگانان یک سیستم جدید گمرکی را ایجاد کرده است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ می‌گویند، سهولت‌هایی را که کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند سبب ‌شده است تا سرمایه‌گذاران از ادامۀ کسب‌وکار در داخل کشور دست بکشند.

به گفتۀ آنان در حال حاضر 80 درصد سرمایه‌گذاران داخلی سرمایه‌های‌شان را به قزاقستان، اوزبیکستان، ترکیه و دوبی انتقال داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала