توضیحات جدید یک مقام عالی‌رتبه ایران دربارۀ غرق شدن اتباع افغان

© Photo / IRNAتوضیحات جدید یک مقام عالی‌رتبه ایران دربارۀ غرق شدن اتباع افغان
توضیحات جدید یک مقام عالی‌رتبه ایران دربارۀ غرق شدن اتباع افغان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروی انتظامی ایران در باره ماجرای غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، برید جنرال حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور دوست و همسایه افغانستان و فشارهای احتمالی به این کشور در عدم همکاری با کمیته کارشناسی احساس می‌شود عملاً قصدی برای بررسی مشترک ادله موجود و روشن شدن ابعاد حادثه وجود ندارد.

این جنرال ایرانی گفت:  انتشار این خبر طی روزهای گذشته در برخی از رسانه ها باعث تاسف و تاثر است و به سوژه‌ای برای طراحی عملیات گسترده رسانه‌ای و اختلاف افکنی میان دو ملت برادر و دوست ایران و افغانستان شده و با توجه به اهمیت موضوع و رابطه دیرینه دو کشور برابر پروتکل های مرزی، دستور بررسی همه جانبه این حادثه توسط کارشناسان صادر شد.

غرق شدن یک کشتی ایران در آب‌های ساحلی عراق+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
غرق شدن یک کشتی ایران در آب‌های ساحلی عراق+ویدیو

این فرمانده به روابط نیک و حسنه ایران و افغانستان اشاره و عنوان کرد: دنیا می‌داند طی 40 سال گذشته به دلیل تحمیل جنگ و ناامنی از سوی قدرت های فرامنطقه‌ای و متحدان آنها به ویژه شرارت های امریکای جنایتکار در منطقه، جمعیت زیادی از مردم این کشور برای کار و تامین معاش خود به کشور های منطقه از جمله ایران پناه آورده، مردم و مسوولان ایران نیز نقش میزبانی را با همه مشکلات آن به خوبی ایفا کردند و در این مدت مجموعه امکانات معیشتی، زیستی، صحی، درمانی و آموزشی کشور را مشابه شهروندان ایرانی در اختیار این عزیزان قرار دادند.

عالی‌ترین مقام انتظامی ایران افزود: حتی در حال حاضر که ایران همانند سایر نقاط جهان در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا می باشد و از طرفی هم تحت تحریم ظالمانه قرار دارد باز هم این مردم ایران بودند که آغوش خود را به روی برادران و خواهران افغانستانی خود باز کردند و همانند شهروندان ایرانی به آنان خدمات ارائه می نمایند مسوولان و برادران افغانستانی، خود نیز بر این امر واقف هستند که ایران هرچه در توان داشته به اتباع آن کشور خدمت کرده و سالیان سال است که  شهروندان ایران و افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

آقای اشتری در ادامه تاکید کرد: اولاً-غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی ها مشخص شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است. ثانیا- انتظار می رود طرف مقابل در خصوص بررسی مشترک ادعاهای مطروحه تیم هایی اعزام کند که بتوانیم پاسخگوی دو ملت باشیم. ثالثا - شرایط جوی و بارندگی های پی در پی و افزایش حجم آب رودخانه در آن ایام و تاریکی شب می تواند عامل موثری بر این حادثه ادعایی باشد.

نیروهای مرزی ایران پس از شکنجه کارجویان افغان را وادار به گذشتن از رود کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
نیروهای مرزی ایران پس از شکنجه کارجویان افغان را وادار به گذشتن از رود کرده اند

وی همچنین تصریح کرد: مهمترین سوال و ابهام در ارتباط با این حادثه، چرایی تخلیه پوسته های مرزی افغانستان طی سال های اخیر از سوی آن کشور است که مغایر با پروتکل های مرزی بوده و علی القاعده دو کشور می بایستی مسوولیت های حقوقی و قانونی خود را در مناسبات مرزی بر عهده بگیرند.

او اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر 750 هزار نفر از اتباع غیرمجاز افغانستانی از طریق مرزهای رسمی به سوی این کشور بدرقه شده به علاوه هزاران نفر که قصد ورود غیرقانونی به خاک ایران را داشته اند با حفظ کرامت انسانی به کشور افغانستان بازگردانده شده اند .

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید براین که بیگانگان، دشمنان و معاندان با هدف تنش زایی در روابط دوستانه دو کشور و سناریوی کشته سازی، القاء خشونت و ... سعی در تیره سازی روابط دو ملت دارند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که کشور برادر و دوست و همسایه هم به قوانین و مقررات مرزی کشور ما احترام گذاشته و همانند مرزبانان ایران در برقراری امنیت و کنترل بیشتر مرزها اهتمام ویژه ای داشته باشند و از مسوولان آن کشور می خواهیم به دور از تحریف و القائات منفی دشمنان و هیجانات رسانه‌ای با نگاهی به تاریخ روابط فی مابین زمینه بررسی مشترک این رخداد را در فضایی غیرسیاسی و کارشناسی فراهم کرده و اجازه ندهند دشمنان دو ملت ایران و افغانستان از این رخداد برای موج سواری و اختلاف افکنی سوء استفاده کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала