رییس صحت کابل: آمار واقعی کرونا بلندتر از آمار رسمی است

© Photo / وزارت صحت عامه افغانستانرییس صحت کابل: آمار واقعی کرونا بلندتر از آمار رسمی است
رییس صحت کابل: آمار واقعی کرونا بلندتر از آمار رسمی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک، داکتر خوشحال نبی‌زاده، رییس صحت عامه ولایت کابل این موضوع را در یک گفتگوی زنده به خبرگزاری اسپوتنیک گفت.

داکتر نبی‌زاده امروز (دوشنبه، ۱۹ جوزا) که در یک گفتگوی زنده درمورد چگونگی وضعیت شیوع ویروس کرونا در پایتخت کشور، گفت: "متاسفانه همانطوری که ما قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، روز به روز وضعیت بدتر می‌شود، ما تا فعلا حدود ۲۰ هزار تست در کابل انجام دادیم از ابتدای اولین واقعه‌یی که در کابل به وجود آمد. در حدود ۸ هزار و چند صد نفر مثبت گزارش شده، حدود ۵ صد یا ۶ صد نفر تا حال شفایاب شده و مجموع واقعات فوتی ما ۷۳ نفر است".

وی خاطر نشان ساخت: "البته باید یک وضاحت می‌خواهم بدهم که هم تعداد واقعات مثبت ما، تعداد واقعی که در کابل است، نیست و هم تعداد واقعات فوتی ما. ما وقتی می‌گوییم ۸ هزار نفر مثبت گزارش شده، به این معنی که از جمع تعداد مردمی که مثبت است، تا حال توانسته ایم ۸ هزار نفر را پیدا کنیم، باور ما به اینست که تعداد واقعی مبتلایان به مراتب بیشتر از این است، همچنان در قسمت مرگ و میر، ۷۳ واقعه راجستر شده وجود دارد، در قسمت مرگ و میر اشکالی وجود دارد که سبب می‌شود ما نتوانیم آمار واقعی مرگ و میر را داشته باشیم، ما ۷۳ واقعه مرگ و میر را که گزارش می‌دهیم، تنها آماری است که از دو شفاخانه برای ما گزارش می‌رسد".

رییس صحت عامه کابل یادآور شد که اگر از میان ۸ هزار نفر ثبت‌شده مبتلا به ویروس کرونا، اگر از میان آنها کسی فوت کند و در خانه‌های شان باشد، چون در افغانستان سیستم ثبت و راجستر مرگ وجود ندارد، تشخیص نمی‌شود که از میان این ۸ هزار نفر، چه کسی شفایاب شده و چه کسی فوت کرده است.

وی افزود: "من فکر می‌کنم آمار واقعی نسبتا بلندتر است از چیزیکه به‌گونه رسمی اعلام می‌کنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала