نبود اکسیجن برای بیماران کرونا در درمانگاه ها خشم شهروندان را برانگیخته است

© وزارت صحتنبود اکسیجن برای بیماران کرونا در درمانگاه ها خشم شهروندان را برانگیخته است
نبود اکسیجن برای بیماران کرونا در درمانگاه ها خشم شهروندان را برانگیخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از شهروندان افغانستان برای جلوگیری از جان باختن بیماران شان اکسیجن از بازار  می خرند.
افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان؛ آمار مجموعی از مرز 21 هزار تن گذشت - اسپوتنیک افغانستان
افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان؛ آمار مجموعی از مرز 21 هزار تن گذشت

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اعضای شماری از خانواده‌های بیماران کووید نزده وزارت صحت عامه افغانستان را به بی برنامه‌گی در مدیریت ویروس کرونا متهم میسازند. این خانواده‌ها می‌گویند، که برای جلوگیری از جان باختن بیماران شان ناگزیر استند که یک بالون آکسیجن را تا بیست هزار افغانی از بازار خریداری نمایند.

ولی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، که تا اکنون در باره ظرفیت شرکت‌های تولید کننده آکسیجن اطلاعات ندارد.

اعضای شماری از خانواده‌های بیماران کووید نزده می‌گویند، که برای جلوگیری از جان باختند بیماران شان آکسیجن از بازار میخرند و به درمانگاه ها می برند.

در روزهای اخیر درمانگاه های افغانستان با کمبود آکسیجن رو برو بوده اند، از همین رو این بیمار داران پیش از آن که بیمار شان نیاز به آکسیجن پیدا کند، این بالون‌ها را از بازار می‌ خرند و با خودشان می آورند.

محمد سهراب- عضو خانواده بیمار گفت:«پنج دقیقه آکسیجن بود خلاص شد، گفتن بروید درمانگاه های شخصی به درمانگاه های شخصی هم رفتیم انجا هم آکسیجن نبود، مجبور شدیم به یک مشکل یک بالون خورد را دوازده هزار خریدیم. این دولت چی می کند پیسه ها را خوردند».

قدرت الله - عضو خانواده بیمار گفت:«مشکلات نبود آکسیجن است دیروز همین جا نفر فوت کرد در پهلویش مریض ما بود و مریض ما روحیه اش را از دست داد. علت مرگ این بود که آکسیجن نبود».

بسیاری از خانواده هایی که بیماران شان را در خانه پرستاری می کنند،برای خرید بالون های آکسیجن به این دکان ها می آیند اما در دکان ها نیز آکسیجن پیدا نمی شود .

پهلوان ستار پارسا   فروشنده آکسیجن طبی گفت:«دیروز مشکل به حدی زیاد شد که ما بسیار با مشکل روبرو شدیم. مردمی که در خانه مریض دارند چه کنند.»

اختر محمد  فروشنده آکسیجن طبی گفت:«در گذشته یک بالون را با همه چیزش شش هزار می فروخیتم حالا بیست هزار شده حالا بالون نیست اکسیجن نیست ، شرکت ها آکسیجن نمی آرند.»

محمد احسان، فروشنده گفت:«شرکت ها حالا پشت قرار داد های کلان استند، به دکان ها آکسیجن نمی اورند. این جا درمانگاه های خصوصی و مردم می ایند اما اکسیجن نیست.»

خلیل احمدی، باشنده پایتخت گفت:« این حکومت چی می کند ، جلو فساد را باید بگیرد.»

مسئولان درمانگاه افغان جاپان که یکی از درمانگاه های پر رفت و آمد در کابل است از کمبود امکانات در این درمانگاه سخن می زنند و می گویند در حالی که بخش عاجل این درمانگاه تنها دوازده بستر دارد اما روزانه در حدود هشتاد بیمار به این بخش مراجعه می کنند. 

سر طبیب این درمانگاه می گوید، که در درمانگاه افغان جاپان در یک شبانه روز بیش از پنج صد بالون آکسیجن مصرف می شود.

محمد جواد نورزی، سر طبیب درمانگاه افغان جاپان گفت:«ما ظرفیت سنگ ده سیره داریم که بلند کنیم سنگ پمجاه سیر می اید، من وقتی می گویم که ظرفیت اتاق عاجل ما ۱۲ نفر بیشتر نیست، ظرفیت اتاق آی سی یو ۱۵ نفر زیاد نیست، پیش ماروزی  ۸۰ مریض می آید.چرا اکسیجن نیست چون ما همانقدر آکسیجن داریم که مصرف می شود.»

وزارت صحت عامه شماری از تولید کنندگان آکسیجن را به احتکار متهم میسازد.

وحید مجروح  معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت:«شرکت ها ظرفیت متفاوت دارند اما و.اقیعت را هنوز با ما شریک نساختند آماری را که ما دریافت کرده ایم به ما قانع کننده نیست.»
 
رحیم الله سمندر   رییس هیات عامل اتاق معادن و صنایع گفت:«ظرفیت تولید روزانه آین شرکت ها خیلی زیاد است اکثریت شرکت‌ها سه صد تا چهارصد متوسط و تا ۶۰۰ بالون روزانه تولید می کنند و یک شرکت ما ظرفیت تولیدش در حدود ۵۰۰ بالون است.»

آمارهای جدید کرونا در افغانستان: 

وزارت صحت‌عامه افغانستان امروز سه‌شنبه (۲۰ جوزا) اعلام کرده‌‎است که در یک شبانه روز گذشته ۵۴۲ رویداد مثبت تازۀ ویروس کرونا در کشور ثبت شده‌اند.

با این آمار، شمار مجموعی بیماران کوویدنزده در افغانستان به ۲۱,۴۵۹ تن رسید.

رویدادهای تازه مثبت از میان ۱,۲۲۵ نمونه مشکوک، تشخیص شده‌اند.

۲۱۳ رویداد تازه تنها در ولایت کابل ثبت شده‌اند.

این رویدادها در ولایت‌های کابل (۲۱۳)، هرات (۱۴۲)، پکتیا (۲۲)، ننگرهار (۹۲)، غزنی (۳۶)، لوگر (۴)، لغمان (۱۲)، کندز (۸)، کنر (۱)، کاپیسا (۵) و پنجشیر (۷)، ثبت شده‌اند.

وزارت صحت عامه می‌افزاید که ۱۵ تن در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند و ۴۸۰ تن دیگر، بهبود یافته‌اند.

تاکنون ۳۸۴ بیمار کوویدنزده در کشور جان باخته‌اند و دو هزار و ۶۵۱ بیمار هم بهبود یافته‌اند.

بر بنیاد آمار وزارت صحبت، تاکنون ۴۸,۳۰۵ تن در کشور آزمایش شده‌اند و شمار رویدادهای فعال ۱۸,۴۲۴ می‌باشد.

وحید مجروح، معاون وزارت صحت در یک نشست خبری امروز گفت که شمار دچارشدگان ویروس کرونا بیشتر از آن است که این وزارت، گزارش داده است.

او در این باره افزود: "آمار که تاکنون پخش شده است، تنها از کسانی است که آزمایش شده است و کسانی که مشکل شان کم است، به درمانگاه ها مراجعه نمی کنند."

او از مردم خواست که برای جلوگیری از گُسترش این ویروس، هنگامی بیرون رفتن از خانه های شان، باید ماسک بپوشند.

از سوی دیگر بیش از ۴۰۶,۶۱۶ هزار تن در سراسر جهان در نتیجۀ ویروس کرونا جان باخته‌‌اند و ۷,۱۲۱,۷۰۰ تن دیگر، دچار شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала