تاپی اسیر سیاست منطقه گردیده است

© AFP 2023 / Noah Seelamتاپی
تاپی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرنوشت طرح لوله های گاز "تاپی" اسیر وضع سیاسی منطقه گردیده است.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت کنندگان پروژه "تاپی" ، سرنوشت خط لوله های گاز "ترکمنستان،افغانستان، پاکستان و هند" برای مدت طولانی گروگان سیاست خواهد بود.

ویچسلاف توربنیکوف سفیر روسیه در هند اظهار داشته است که از یک نگاه می تواند می تواند این پروژه به همه مفید باشد، اما تا کنون "تاپی" که عشق آباد در آن در حال اجرا است، هنوز گروگان وضعیت سیاسی افغانستان و همچنین روابط هند و پاکستان است.

   کار عملی پروژۀ تاپی دوباره به تأخیر افتید - اسپوتنیک افغانستان
کار عملی پروژۀ تاپی دوباره به تأخیر افتید

ویاچسلاو تروبنیکوف ، عضو هیئت عالی فدراسیون روسیه در هند (2004-2009) افزود: "از نظر تئوریکی، عملی نمودن این طرح ممکن است ولی آن حتی توسط زمین شناسان تأیید نشده است. شما می فهمید که برای احداث خط لوله در مناطق کوهستانی، خط لوله های گاز باید نفس بکشد و حرکت کند. افغانستان منطقه از نظر لرزه بسیار خطرناک است. این یک سؤال بسیار مهم است".

این کارشناس گفت: "دولت افغانستان و ایالات متحده در مورد خروج سربازان از این اقدامات برخوردار هستند. ما همچنین باید ببینیم كه اوضاع در افغانستان چگونه پیشرفت خواهد كرد".

آلکسی کوپریانوف، محقق ارشد گروه مشکلات سیاسی بین المللی IMEMO RAS ، به همکار خود اضافه کرد: "می توانم بگویم ، می ترسم که ما پروژه TAPI را برای چند دهه نبینیم. افغانستان وضعیت واقعاً پایداری نخواهد داشت و تاکنون هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. "

به زودی سه تفاهم‌نامه‌ی پروژه گاز تاپی نهایی می شود - اسپوتنیک افغانستان
به زودی سه تفاهم‌نامه‌ی پروژه گاز تاپی نهایی می شود

یک تن از کارشناسان دیگر گفت:"تاپی  تنها در صورتی می تواند برای تجارت مفید باشد که هند مصرف کننده آن باشد. اگر روابط با پاکستان بهبود نیابد، هند هرگز مصرف کننده نخواهد بود.

خط لوله انتقال گاز "تاپی" با ظرفیت 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال و طول عمومی آن 1814 کیلومتر خواهد بود که از این میان 214 کیلومتر از طریق خاک ترکمنستان ، 774 کیلومتر از افغانستان ، 826 کیلومتر از پاکستان تا روستای فاضیلکا در مرز با هندوستان قرار دارد. طبق ارزیابی های اولیه، تمام هزینه آن 10 میلیارد دالر خواهد بود.

شرکت دولتی ترکمنگاز دارای 85 درصد سهام شرکت خط لوله TAPI است که خط لوله گاز را در حال احداث و سپس بهره برداری می کند. 5% از سهام این کنسرسیوم متعلق به شرکت گاز افغانستان، شرکت های بین المللی گاز پاکستان (خصوصی) محدود و هند GAIL است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала