Eurasianet (امریکا): "پیروزی" اسرارآمیز تاجیکستان بر کرونا ویروس

عضو شوید
براساس گزارشی وزارت صحت تاجیکستان، در تاریخ 9 جون، مجموعاً به تعداد 4990 نفر مبتلا به covid-19 تشخیص داده شده است. طبق گفته وزارت، به تعداد 2 هزار و 815 نفر از این تعداد - یعنی سه پنجم مریضان - بهبود یافته اند.

مسیر گراف کرونا ویروس تقریبا با سایر نقاط جهان متفاوت است - شیوه ناگهانی، تقریبا عمودی در آغاز بحران، هنگامی که اولین موارد در تاریخ 30 اپریل اعلام شد، به مدت 20 روز جای خود را به زیگزاگ از فراز و نشیب داد. سپس، در تاریخ 19 ماه می، کمتر از سه هفته پس از آغاز بحران، اعلام شد که حدود 400 نفر بهبود یافته اند. از اواخر ماه می، تعداد موارد فعال عملاً بدون تغییر باقی مانده است.

تاجکستان: تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشده است - اسپوتنیک افغانستان
تاجکستان: تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشده است

در بسیاری کشورها با امکانات به مراتب بیشتر سه ماه وقت لازم بود، تا به چنین تحرک دست یابند.

جمال الدین عبدالله زاده، وزیر صحت، درمان و حمایت اجتماعی که در تاریخ 5 ماه می به این سمت منصوب شد، به خبرنگاران گفت که شیوع این بیماری در 15 ماه می به هنگام کشف 211 مورد به اوج خود رسید. سپس، به گفته وی، این تعداد شروع به كاهش كرد. عبدالله زاده گفت، این روند احتمالاً تا ماه جولای ادامه خواهد یافت، هنگامی که افتاب ویروس را از بین ببرد.

براساس آمارهای رسمی، آمار تلف شدگان نیز کاهش یافته است: تعداد کسانی که به اثر کرونا ویروس جان داده، در تاریخ 9 جون 48 نفر بود.

در عین حال، براساس محاسبات غیررسمی فعالان ناشناس، تعداد کشته شدگان به 420 نفر نزدیک شده است. تعیین رقم دقیق در تاجیکستان غیرممکن است. پیش از آنکه حکومت به طور کلی بر موجودیت کرونا ویروس اعتراف کند، بسیاری از افراد که بطور مشکوک به بیماری کرونا ویروس جان دادند، مرگ آنها را به بیماری های دیگر، مانند ذات الریه، سل یا حتی انفولانزای خوک نسبت داده می شدند.

ظاهراً از زمان شیوع بیماری، قابلیت آزمایش به طور قابل توجهی گسترش یافته است. به گفته مقامات، طی چهار ماه گذشته، 21000 تست PCR انجام شده است. تعداد لابراتوار های حکومتی که قادر به آزمایش هستند - از یک به پنج (دو در دوشنبه و یکی در خوجند ، کولیاب و بوختار)، افزایش یافته است. همچنین در دوشنبه، تست های covid-19 توسط یک شرکت خصوصی با قیمت 125 سامانی (12 دالر) برای هر تست ارائه می شود.

حکومت تاجیکستان تصمیم گرفته است از اقدامات قرنطینه به مقیاس بزرگ که در کشورهای همسایه مانند قرغیزستان، ازبکستان و قزاقستان مشاهده شده، خودداری کند. اما برای رعایت احتیاط، بسیاری از مشاغل تعطیل شدند.

ویروس کرونا؛ ابتلای 181 نفر در 24 ساعت گذشته در هرات  - اسپوتنیک افغانستان
ویروس کرونا؛ ابتلای 181 نفر در 24 ساعت گذشته در هرات

دولت با اشاره به تشویق داده های رسمی ، اعلام کرد که مراکز خرید ، بازارها ، خدمات غذایی ، هتل ها و سالن های زیبایی از 15 ژوئن قادر به از سرگیری کار خواهند بود. آسایشگاه ها و حمام های عمومی نیز برای آماده سازی مجدد خدمات به مشتریان آماده می شوند.

اما به مردم توصیه می شود، از قوانین خاصی، از جمله پوشیدن ماسک در مکان های شلوغ و همچنین حفظ فاصله اجتماعی و استانداردهای بهداشتی پیروی کنند. متخلفین قوانین جریمه می شوند (هرچند هنوز اندازه آنها مشخص نشده است).

اما البته بسیاری در مورد موثق بودن اطلاعات رسمی شک دارند. در گروه بسته "پزشکان تاجیکستان" در فیس بوک که کارمندان طبی مشورت به مردم مشوره ها ارائه می کنند، کارمندان طبی گزارش می دهند که بسیاری بیماران از بیمارستانها رخصت می شوند، اگرچه هنوز بیمار هستند. درمان خانگی در طول بحران به پدیده غالب به دلیل کمبود بستر، تبدیل شده بیمارستان ها مردم را که از سلامتی شان شکایت می کنند، نمی پذیرند.

این سوال که آنهایی که توسط بیمارستان ها پذیرفته نمی شوند، به چه سرنوشت دچار می شوند – آیا به تعداد زیادی در خانه می میرند یا براساس گفته های مسئولان، بهبود می یابند، بدون پاسخ مانده است. تقریباً مطمئناً حقیقت را ما احتمالاً هرگز نخواهیم دانست.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала