ساخت «سمنت» برای ترمیم استخوان‌ها توسط دانشمندان آلمانی

© Depositphotos.com / Civic_dm@hotmail.comساخت «سمنت» برای ترمیم استخوان‌ها توسط دانشمندان آلمانی
ساخت «سمنت» برای ترمیم استخوان‌ها توسط دانشمندان آلمانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان آلمان براساس کلسیم فسفات برای استحکام استخوان و ساخت ایمپلنت (درون‌کاشته)، سمنت ایجاد کردند که خاصیت خودشفا دهنده را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله ساینس ریپورتس، دانشمندان آلمانی می‌گوید که بدن انسان قادر است به تنهایی بسیاری از صدمات و زخم‌ها را درمان کند، اما آسیب های پیچیده به استخوان‌ها به جراحی نیاز دارد. در چنین مواردی، داکتران از موادی استفاده می‌کنند که شکل و عملکرد استخوان را در محل آسیب، به‌طور جزئی یا کامل بازگرداند.

دانشمندان با استفاده از سیب گوش مصنوعی ساخته اند - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان با استفاده از سیب گوش مصنوعی ساخته اند

دانشمندان دانشگاه فریدریش شیلر ینا با همکاری دانشگاه وورتسبورگ مواد جایگزینی استخوان را براساس کلسیم فسفات سمنت که با الیاف کربن تقویت شده است، را تهیه کرده اند.

الیاف مقاومت در برابر آسیب را افزایش می‌دهند و همچنان خودشفا هستند- ترک های مواد به‌طور مستقل سفت می‌شوند. با توجه به این کیفیت مهم، ایمپلنت‌های ساخته شده از مواد جدید نیاز به تعمیر یا تعویض ندارند که معمولاً نیاز به مداخله تهاجمی دارد.

سمنت کلسیم فسفات مدت زیادی است که در طب مورد استفاده قرار می‌گیرد و خود را به خوبی ثابت کرده است. این ماده تشکیل استخوان‌ها را تحریک و رشد عروق خونی را تضمین می‌کند. علاوه براین، می‌توان آن را به شکل خمیر با روشی حداقل تهاجمی وارد بدن کرد – موم‌سانی بودن به آن اجازه می‌دهد تا از نزدیک با ساختار استخوان پیوند برقرار کند.

فرانک مولر، پروفسور دانشگاه فریدریش شیلر ینا می‌گوید: با این وجود، به دلیل این که مواد (کلسیم فسفات سمنت) طبیعت شکنندگی را دارد، ترک‌ها هنگام فشار زیاد ایجاد می‌شود. این ترک‌ها به سرعت گسترش یافته و می‌توانند ایمپلنت را بی ثبات و در نهایت آن را نابود کنند. به همین دلیل تاکنون سمنت فسفات کلسیم عمدتاً روز استخوان‌هایی استفاده می‌شود که نقش اصلی ساختار اسکلت در بدن را (ناحیه صورت و فک) ندارند.

دانشمندان آلمانی سمنت را ساخته که ترک‌های خود را به‌طور مستقل به لطف الیاف کربن «بهبود» می‌بخشند.

او گفت: به لطف الیاف کربن مقاومت سمنت در برابر آسیب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد زیرا لبه‌های ترک‌ها را می‌چسباند و از بازشدن بیشتر آنها جلوگیری می‌کند.

نتایج آزمایشی نشان که مقاومت ماده جدید به میزان قابل توجهی افزایش می‌باید و به تنهایی بهبود پیدا می‌کند. دانشمندان اطمینان دارند که از مواد ساخته شده در تولید ایمپلنت استخوانی برای جایگزینی عناصر ساختار اصلی اسکلت استفاده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала