خلیلزاد: نسبت به هر زمانی برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک هستیم

© AP Photo / Jacquelyn Martin خلیلزاد: نسبت به هر زمانی برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک هستیم
 خلیلزاد:  نسبت به هر زمانی برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک هستیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که شروع مذاکرات بین‌الافغانی بیش از هر زمانی نزدیک شده است و تمام طرف‌ها باید برای آغاز هرچه زودتر این روند تلاش کنند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان گفته است ک همه طرف‌ها باید برای رفتن هرچه زودتر به میز مذاکرات کار کنند  وطرف ‌های دخیل باید «جلو خراب ‌کاران در تضعیف پروسه و اغوای امیدها و آرمان‌های مردم افغانستان برای صلح، را بگیرند.»

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ادامه گفته است که رهایی زندانیان به مرحله‌ی «جدید و مهم» رسیده است و باید موانع سر راه این روند برداشته شود. 

 طالبان: آتش‌بس فقط در مذاکرات بین‌الافغانی مطرح شدنی است - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: موضوع آتش‌بس فقط در مذاکرات بین‌الافغانی مطرح خواهد شد

به گفته خلیل زاد، حکومت تاکنون بیش از سه هزار زندانی طالب را رها کرده و طالبان نیز بیش از 500 زندانی دولت را آزاد کرده‌اند.

او افزوده است که پس از تکمیل رهایی زندانیان، مذاکرات به مالکیت و رهبری افغان‌ها، میان هیأت فراگیر «جمهوری اسلامی افغانستان» و تیم مذاکره‌کننده طالبان، باید فوراً آغاز شود. 

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نوشته است: «ما از اعلامیه و وضاحت طالبان که آنان، در یک هفته‌‌‌ی تعهد رهایی زندانیان که در توافق‌نامه ما بیان شده، در مذاکرات بین‌الافغانی اشتراک خواهند ورزید، استقبال می‌کنیم. اگرچه نیاز است تا به بسیاری از جزییات عملی پرداخته شود، تمام این انکشافات بسیار مثبت اند.»

همچنین سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان نیز اخیرا در توییتی نوشت که "جریان رهایی زندانیان پیشرفت خوبی داشته و ما آنرا قدم مثبت می پنداریم. ولی طبق توافقنامه دوحه باید همه 5000 زندانی ما رها شوند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی مساعد شود." 

آقای شاهین تأکید کرده است که این گروه پس از رهایی پنج هزار زندانی‌اش در ظرف یک هفته برای شروع مذاکرات آماده‌گی دارد.

سهیل شاهین تأکید کرد که  گروه طالبان به رهایی زندانیان دولت متعهد است.

در همین حالرئیس چمهور غنی نیز اخیرا، اعلام کرده که دو هزار زندانی باقی‌مانده گروه طالبان را به زودی رها می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала