فراخواندن سفیر افغانستان به وزارت خارجه ایران

© سفارت افغانستان فراخواندن سفیر افغانستان به وزارت خارجه ایران
فراخواندن سفیر افغانستان به وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر افغانستان در تهران به خاطر روشنگری پرخاش شهروندان افغانستان در برابر سفارت ایران در کابل به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد. 
دیدار سفیر افغانستان در تهران از زخمیان رخداد آتش سوزی موتر مهاجران افغانستانی در شهر یزد - اسپوتنیک افغانستان
دیدار سفیر افغانستان در تهران از زخمیان رخداد آتش سوزی موتر مهاجران افغانستانی در شهر یزد

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ایران درباره ای دادخواهی شهروندان افغانستان در برابر سفارت ایران در کابل، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران را به این وزارت فراخواند. 

وزارت خارجه ایران می نویسد، که در پی جنب و جوش شماری کمی از جریان های خاص سیاسی که دارای پیشینه ای ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری بین ۲ کشور ایران و افغانستان هستند و اخیرا به بهانه جان باختن چند تن از شهروندان آن کشور که قصد ورود غیر قانونی به ایران داشته و یا به صورت قاچاقی و غیر قانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند، صبح امروز (شنبه) «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات در وزارت امور خارجه حاضر شد. 

وزارت خارجه ایران در ادامه می نویسد، که در جریان این دیدار سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط این گروه کمی بر پیوند همسایگی دو کشور را ابراز کرد.

یادآوری می کنیم، که در پی بروز رخدادی در مرز ایران و افغانستان که به جان باختن چند تن از شهروند افغانستانی منجر شد و انتشار ویدیو و انتساب این موضوع به مرزبانی ایران، مقامات جمهوری اسلامی ایران در اظهارات متعدد دخالت مرزبانی ایران در این حادثه را رد کردند. در همین خصوص نیز محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران که اخیرا بدین منظور و در رأس هیأتی سفری به کابل داشت، در اظهاراتی با بیان اینکه تحقیقات ایران نشان نمی‌دهد که اتفاق رخ داده در هریرود، حاصل مداخله نیروهای مرزبانی ایران باشد، اظهار داشت: ما مدرکی پیدا نکردیم که این اتفاق در سوی ایران باشد.

از سوی دیگر،‌ رخداد دیگر برای شماری از مسافران غیرمجاز افغانستانی در یزد نیز موجی منفی در برابر ایران در برخی رسانه‌های افغانستان و رسانه‌های فارسی زبان که به دنبال ایجاد تنش در مناسبات ایران و افغانستان بودند، ایجاد کرد که در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: برای هر کشوری امنیت آن کشور، امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به کشورش مهم است و یک مسئله مهم داخلی و امنیت ملی است.

وی یادآور شد: فارغ از اینکه ما چه روابطی با کشورها داریم، اما در این زمینه طبیعی است هم ما  و هم نیروهای امنیتی و انتظامی ما مماشات نکنند. در این بین شاهد بودیم برخی شهروندان کشورهای همسایه و حتی غیر همسایه که در این قالب سعی می‌کنند به صورت قاچاقی به کشور وارد شوند، به اشکال مختلف به صورت قاچاق انسان و مواد مخدر یا اقدامات خلاف نظم و امنیت داخلی ما اقداماتی را صورت دهند که طبیعی است با واکنش نیروهای ما مواجه شود.قاچاقچیان و کسانی که سعی می‌کنند کارهای غیرقانونی کنند خودشان می‌دانند وقتی به صورت غیرقانونی، قاچاقی و شیوه‌های بسیار خطرناک غیرقانونی وارد کشوری می‌شوند در آن کشور هیچ وقت مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و ممکن است انواع و اقسام خطرها متوجه آنها بشود و طبیعی است نیروهای انتظامی با آنها برخورد کنند.

این دیپلمات ایرانی عنوان کرد: این اتفاقی که برای چند تن از شهروندان افغانستان که شهروندان غیر افغانستانی نیز ظاهرا در بین آنها بودند، نشان می‌دهد برای حفظ نظم و قانون در کشور ما و مسائل داخلی نیروهای امنیتی ما و انتظامی ما مماشات نخواهند کرد و جلوی هرگونه ورود غیرقانونی را خواهند گرفت چون به مسئله داخلی و امنیت ملی و نظم عمومی ما مربوط است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала