چگونه بزرگترین و قوی ترین کشتی های یخ شکن اتمی به روسیه در تسخیر قطب شمال کمک می کنند

© Sputnik / Alexey Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر چگونه بزرگترین و قوی ترین کشتی های یخ شکن اتمی به روسیه در تسخیر قطب شمال کمک می کنند
چگونه بزرگترین و قوی ترین کشتی های یخ شکن اتمی به روسیه در تسخیر قطب شمال کمک می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه از برکت کشتی های یخ شکن سنگین خود میتواند در مسابقه به خاطر تسخیر ارکتیکا برنده شود.

کالیب لارسون (Caleb Larson) در مقاله منتشره در نشریه The National Interest (امریکا) می نویسد، در دوره صلح نسبی که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد، اتحاد جماهیر شوروی پتانسیل صنعتی قدرتمند خود را که در طول جنگ توسعه یافته بود، به سمت توسعه شمال هدایت کرد. شوروی کشتی های یخ شکن – تعداد زیادی کشتی های یخ شکن ساخت. اولین کشتی های یخ شکن اتحاد جماهیر شوروی دارای انجن بخار بودند و بعداً جای آن را مدل های دیزلی قدرتمندتر و کثیرالاستفاده گرفتند. هدف این بود که راه را از طریق بحر منجمد در شمال اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کند.

قطب شمال  - اسپوتنیک افغانستان
آغاز ماموریت محرم کشتی های محاربوی یخ شکن روسیه

مانند کشتی های طیاره بردار که پس از جنگ بوجود آمدند، مدل های دیزلی کشتی های یخ شکن به سرعت توسط کشتی های یخ شکن اتمی قدرتمندتر - بزرگتر و سنگین تر از هر آنچه که اتحاد جماهیر شوروی قبلاً تولید کرده بود، تعویض شدند. و آنها کار می کردند. اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که توانست به قطب شمال برسد. در سال 1977، کشتی یخ شکن «ارکتیکا» به اولین کشتی روی آبی تبدیل شد که به شمالی ترین نقطه کره زمین رسید و بدین ترتیب ارزشمندی خود را ثابت کرد. با وجود این، کشتی یخ شکن این کلاس کهنه شده بود و بزودی کشتی های یخ شکن ی اتمی پروژه 22220 جای آنها را گرفتند.

کشتی های یخ شکن اتمی پروژه 22220

کشتی های یخ شکن اتمی پروژه 22220 یکی از جدیدترین کشتی های یخ شکن اتمی در حال حاضر موجود هستند. ساخت نخستین کشتی یخ شکن پروژه 22220 در اوایل سال 2010 آغاز شد، اگرچه کشتی های یخ شکن اتمی این کلاس هنوز راه اندازی نشده اند.

فلسفه این پروژه ساده: شکستن یخ است. ولی، بر خلاف تصور عامه، کشتی های یخ شکن یخ را خراب نمی کنند و به کمک قدرت خود، آن را به قطعات کوچک خرد می کنند. آنها از برکت چندین ویژگی منحصر به فرد و بسیار مفید، یخ را می شکنند.

کشتی نظامی - اسپوتنیک افغانستان
روسیه برای حفاظت قطب شمال کشتی های یخ شکن میسازد

اولین ویژگی این گونه، شکل متفاوتی کمانی قسمت پیشروی کشتی است. در حالی که بیشتر کشتی های اقیانوسی شکل تیغه ای هیدرودینامیکی قسمت پیشرو دارند، کشتی های یخ شکن گرد شده است و تیغه مسطح دارد. این شکل به کشتی های یخ شکن اجازه می دهد تا "بر روی یخ" صعود کنند و آن را از بالا فشار می دهند و در ماهیت امر در یخ فرو می روند.

ویژگی دیگری که به یخچال های طبیعی کمک می کند این سیستم است که در اعماق خط آب واقع شده است و جریانات بخار بسیار گرم را درون آب زیر یخ آزاد می کند. در نتیجه، یخها به اندازه کافی ذوب می شود، تا کشتی غول پیکر بالای آن بتواند آن را از بین ببرد، که در صورت عدم موجودیت این جریانات بخار به انجام آن قادر نمی بود.

کشتی های یخ شکن - اسپوتنیک افغانستان
جشنواره کشتی های یخ شکن

در این زمینه، نیروگاه هسته ای دو مزیت مشخص دارد. در مرحله اول، ظرفیت مؤثر دستگاه بسیار بالا است که به کشتی یخ شکن اجازه می دهد تا یک لایه ضخیم تر از یخ را بشکند - حداقل در تئوری. مزیت دوم سادگی لجستیک است. از آنجا که نیروگاه های هسته ای 22220 یخ شکن نیاز به سوخت گیری در کل طول خدمات ندارد، این امر طی نمودن فاصله های زیادی را تضمین می کند. امکانات کشتی های یخ شکن پروژه 22220 تنها از نقطه نظر نیازمندی های خدمه، تأمین آب و غذا محدود می شوند.

بدنه نخستین کشتی یخ شکن پروژه 22220 در مورمانسک، در نزدیکی ساحل دریای بارنتس واقع شده است. به محض آماده شدن کشتی های یخ شکن این کلاس برای گشت های منظم، آنها به قدرتمندترین کلاس کشتی های یخ شکن تبدیل می شوند، در نتیجه روسیه از مزیت هایی در فضای باز بحر منجمد شمال برخوردار خواهد شد که هر ساله بیش از پیش از یخ آزاد می شوند. قطب شمال عرصه بعدی رقابت استراتژیک است و روسیه در آنجا پیروز می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала