سه سرباز هندی در درگیری مرزی با نیروهای چینی کشته شدند

© AP Photo / Manish Swarupسه سرباز هندی در درگیری مرزی با نیروهای چینی کشته شدند
سه سرباز هندی در درگیری مرزی با نیروهای چینی کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سه سرباز هندی در درگیری مسلحانه در مرز با چین جان باختند. در این باره در روز سه شنبه نمایندگان نیروهای زمینی گزارش دادند و قبل از آن چندین هفته تنش فزاینده و استقرار هزاران سرباز اضافی طرفین در منطقه جریان داشت.

کونال پروهیت (Kunal Purohit) در نشریه South China Morning Post (هانگ کانگ) می نویسد، نماینده نیروهای زمینی گزارش داد که این حادثه در جریان پروسه رفع تشنج رخ داده و در نتیجه "تلفات در هر دو طرف وجود دارد." اینها نخستین قربانیان درگیری منازعه دوامدار هستند که به مدت چهار دهه در امتداد مرز علامت گذاری نشده به طول 3 هزار و 488 کیلومتر ادامه دارد. این بخش مرز بنام خط کنترول واقعی (Line of Actual Control) یاد می شود.

وی گفت: "شب گذشته، در جریان پروسه تشنج دزدایی، درگیری مسلحانه در منطقه دره گالوان(Galwan Valley)  رخ داد که منجر به تلفات شد. تلفات طرف هندی را یک افسر و دو سرباز تشکیل داده است. مقامات ارشد نظامی هر دو طرف در حال حاضر برای کاهش تنش ها ملاقات ها انجام میدهند".

درگیری میان نیروهای نظامی هند و چین - اسپوتنیک افغانستان
درگیری میان نیروهای نظامی هند و چین

پیکن درباره تلفات و جراحات جانب خود گزارش نداده و هند را مقصر این واقعه میداند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، یائو لیجیانگ، نیروهای هند روز دوشنبه دو بار از خط مرزی عبور کردند، آنها "تحریک کردند و به پرسنل چینی حمله نمودند که منجر به درگیری فیزیکی جدی بین نیروهای مرزی هر دو طرف شد."

هو شیجین (Hu Xijin) ، سردبیر روزنامه «عقابان» گلوبال تایمز(Global Times) ، در صفحه توییتر خود نوشت: "تا آنجا که من می دانم، طرف چینی نیز در اثر برخورد فیزیکی در دره گالوان متحمل خسارات شده است."

وی گفت: "من می خواهم به طرف هندی بگویم: متكبر نباشید و خویشتن داری چین را نشانه ضعف آن نگیرید. "چین خواستار درگیری با هند نیست، اما ما از آنها نمی ترسیم."

ناشر روزنامه گلوبال تایمز روزنامه «ژینمین ژیباو»، ارگان رسمی حزب حاکم کمونیست چین است.

یکی از افسران هندی در منطقه درگیری به فرانس پرس گفته است که در این حادثه تیراندازی صورت نگرفته است که در اراضی صخره ای دره مهم استراتژیک گالوان رخ داده است.

این افسر به شرط ناشناس ماندن گفت: "این یك جنگ شدید تن به تن بود."

هزاران نفر از نظامیان دو قدرت هسته ای از ماه می سال جاری در این درگیری درگیر شدند و تنش ها پس از مجروح شدن چندین سرباز هندی و چینی در 9 ماه می در جریان زد و خورد با استفاده از مشت و سنگ زخمی شدند.

 ترامپ آمادگی خود را برای میانجیگری میان هند و چین اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ آمادگی خود را برای میانجیگری میان هند و چین اعلام کرد

این کشورهای آسیایی در حال اتخاذ اقدامات هستند که هدف آنها رفع تشنج در جریان درگیری های شش هفته ای هستند و افسران ارشد هند و چینی در این ماه مذاکراتی را انجام داده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هوآ چونیینگ هفته گذشته گفت كه پیكن برای حل اوضاع با "دهلی نو" به توافق مثبت رسیده است، در حالی كه هند روز یكشنبه گفت كه دو كشور توافق كردند كه مسائل را "بطور مسالمت آمیز" حل كنند.

این دو همسایه هسته ای درگیر منازعه شدید مرزی هستند که منجر به درگیری مسلحانه و حتی به جنگ در سال 1962 شد. ولی، پس از آن، هر دو طرف سعی کردند از درگیری های مسلحانه جلوگیری کنند.

اولین خون - آیا هند و چین جنگ هسته ای را آغاز خواهند کرد - اسپوتنیک افغانستان
اولین خون - آیا هند و چین جنگ هسته ای را آغاز خواهند کرد

رئیس جمهور چین شی جینپینگ و نخست وزیر هند نارندرا مودی دو اجلاس غیررسمی برگزار کردند - در ووهان در سال 2018 و سال گذشته در شهر ساحلی مهابالی پورام. در طول این جلسات، هر دو طرف قول داده اند که اجازه نمی دهند اختلافات در تجارت و سیاست خارجی به درگیری تبدیل شود.

در سال 2018، مودی گفت که هند و چین "40 سال یکبار هم به یکدیگر هیچ شلیک نکرده اند" ، و در نتیجه بلوغ آنها را نشان می دهد.

لانگ زینگچون، رئیس مؤسسه روابط بین الملل چنگدو، مرکز تحقیقاتی مستقل در جنوب غرب چین، گفت که این حادثه روز دوشنبه می تواند به درگیری دامن بزند و نقطه بازگشت را ندارد.

لون گفت: "این نخستین قربانیان چندین دهه در طول درگیری مرزی بین چین و هند هستند، در نتیجه ممکن است صداهای ناسیونالیستی افراطی در داخل هندوستان بلند شوند که حکومت را به اتخاذ موضع «افراطی» در قبال چین مجبور سازد." این کار، به وخیم تر شدن اوضاع و تعداد بیشتر قربانیان منجر می شود. "

لون گفت: "بنابراین، هر دو طرف، به ویژه رهبران هر دو کشور، باید اوضاع را آرام کنند، کنترل مرزها را تقویت کنند و در برابر افراط گرایان تسلیم نشوند."

در عین حال، سهام هند در معاملات عصر روز سه شنبه به دلیل ترس از تشدید تنش در روابط با چین کاهش یافت.

شاخص های NSE Nifty 50 و S&P BSE Sensex که پیش از این در روز سه شنبه به انتظار پشتیبانی از برنامه خرید اوراق بهادار شرکت های امریکایی، بیش از 2 درصد افزایش یافته بود، پس از خبر درگیری در مرز، 0.5 درصد کاهش یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала