سپیدار: تا پایان هفته 11 نامزد وزیر به ارگ معرفی خواهند شد

© Sputnik / Alexey Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عبدالله عبدالله: جرگه مشورتی صلح ممد نیست، در آن شرکت نمی‌کنم
عبدالله عبدالله: جرگه مشورتی صلح ممد نیست، در آن شرکت نمی‌کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع مطلع در صحبت با رسانه های خبری کابل از پیشرفت های در تشکیل کابینه سخن گفته اند. این منابع می‌گویند که تا پایان هفته جاری جناح "سپیدار" 11 نامزد وزیر را به ارگ معرفی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "هشت صبح" تکلیف دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در کابینه روشن شده و فهرست نامزد وزیران جناح سپیدار تا پنج‌شنبه هفته روان به ارگ فرستاده می‌شود.

گفته می‌شود که 11 وزارت‌خانه از جمله وزارت‌های امور داخله، اقتصاد،‌ تحصیلات عالی، زراعت، مخابرات و تکنولوژی، ترانسپورت و هوانوری، تجارت و صنایع و اقوام و قبایل سهم عبدالله عبدالله در کابینه است. بر این اساس، وزارت‌های امور خارجه، مالیه، ریاست امنیت ملی و سایر وزارت‌خانه‌هایی که نامزدوزیران آن تاکنون معرفی شده، سهم محمداشرف غنی در کابینه شمرده می‌شود.

 هر چند بحث روی برخی از وزارت‌‌ها جریان دارد، اما مبتنی بر توافق‌ها، معین سیاسی وزارت امور خارجه، معین مالی وزارت مالیه و معاون امنیت ملی نیز با وجود آن که سهم ارگ شمرده می‌شود، از سوی سپیدار معرفی خواهد شد. منبع تصریح می‌کند که مسعود اندرابی،‌ وزیر کنونی امور داخله نیز بر اساس توافق‌ها در سمتش باقی می‌ماند و مصطفی مستور در کابینه آینده به عنوان وزیر تجارت و صنایع معرفی می‌شود. بر اساس توافق دو طرف، ارگ ریاست جمهوری و سپیدار حق وتو در تعیین وزیران را ندارند، اما اعضای ستره‌محکمه با توجه به مشورت دو طرف تعیین می‌شود.

اختلافات تازه میان غنی و عبدالله روی چگونگی اعطای رتبۀ مارشالی به دوستم - اسپوتنیک افغانستان
اختلافات تازه میان غنی و عبدالله روی چگونگی اعطای رتبۀ مارشالی به دوستم

بر اساس معلومات، گفت‌وگوها روی برخی از وزارت‌خانه‌ها هنوز ادامه یافته که با پایان یافتن آن، فهرست وزیران، همه‌گانی می‌شود. زمان تعیین شده برای اعلام این فهرست، روز پنج‌شنبه است، اما احتمال دارد که با ادامه‌ی بحث‌ها، این روند چند روز دیگر را نیز در بر بگیرد. این وزیران در هفته‌های آینده برای کسب رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان فرستاده خواهند شد.

قرار بود نامزدان برای همه کرسی‌های حکومت، از جمله وزارت‌خانه‌ها و معینیت‌ها به گونه هم‌زمان معرفی شوند، اما گروهی در نقش میانجی، خواستار معرفی هرچه زودتر کابینه شدند که مورد تأیید عبدالله عبدالله قرار گرفته است.

وزارت‌های امور خارجه، مالیه، صحت عامه، معارف، امور زنان، اطلاعات و فرهنگ، معادن و پترولیم و ریاست امنیت ملی سهم محمداشرف غنی در کابینه آینده است. با این اوصاف، تکلیف وزارت‌های دفاع ملی، عدلیه، احیا و انکشاف دهات، فواید عامه، انرژی و آب، ارشاد، حج و اوقاف و امور مهاجرین و عودت کننده‌گان هنوز روشن نشده است، اما احتمال دارد که دو طرف روی برخی از آن توافق کرده باشند. گفتنی است که اعضای ستره محکمه با مشورت دو طرف معرفی خواهند شد، اما بحث روی لوی‌سارنوالی هنوز ادامه یافته است.  

قرار است برخی از معینیت‌های برجسته سهم ارگ ریاست جمهوری، از جمله معینیت سیاسی وزارت امور خارجه، معینیت مالی وزارت مالیه و معاون اول امنیت ملی نیز از سوی آقای عبدالله معرفی شود. بر اساس توافق ارگ و سپیدار، دو طرف در معرفی وزیران آزاد اند و محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله حق وتوی نامزدوزیران یک‌دیگر را ندارند. وزارت‌خانه‌های پیشنهادی دولت که با پیشوند «وزارت دولت در امور» معرفی می‌شوند، از تقسیمات کابینه خارج بوده و سهم ارگ ریاست جمهوری شمرده می‌شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала