پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو

© AFP 2023 / Anupam Nathپس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو
پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزرای امور خارجه هند و چین در تماسی تلفونی در مورد اوضاع و حوادث اتفاق افتاده در مناطق مرزی دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین می‌گوید که وزرای امور خارجه هند و چین در تماسی تلفونی در مورد اوضاع و حوادث اتفاق افتاده در مناطق مرزی دو کشور گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وانگ یی، وزیر امور خارجه کشور با سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه در تماس تلفونی در مورد اوضاع و حوادث اتفاق افتاده در مناطق مرزی دو کشور گفتگو و توافق کردند که به‌درستی این حوادث اتفاق افتاده را حل کنند.

تلفات نظامیان هند در درگیری با چین به ۲۰ نفر افزایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
تلفات نظامیان هند در درگیری با چین به ۲۰ نفر افزایش یافت

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: طرفین توافق کردند اوضاع در منطقه مرزی، رودخانه گالوان که قبلاً درگیری رخ داده بود، را به درستی حل کنند.

وزارت امور خارجه چین خبر داد، در این تماس تلفونی وان یی اظهار داشته است: این اقدامات مخاطره آمیز ارتش هند نقض جدی توافق نامه های حاصل شده در مورد مرز بین دو طرف و همچنین نقض جدی هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل می‌باشد، طرف چینایی مجدداً اعتراض شدید خود را اعلام می‌کند.

حادثه بین نظامیان چینایی و هندی شامگاه 15 جون در منطقه دره گالوان در لداخ رخ داد. به گفته ارتش چین، شامگاه 15 جون در منطقه مرزی رودخانه گالوان، ارتش هند تعهدات خود را نقض كرد و دوباره به طور غیرقانونی از خط كنترول واقعی عبور كرد، عمداً یک حمله تحریک آمیز انجام داد، كه منجر به درگیری شدیدی شد و در نتیجه آن تعدادی كشته و زخمی شدند. وزارت امور خارجه چین اعتراض خود را نسبت به این حادثه جدید در مرز اعلام کرد. وزارت امور خارجه هند نیز اعلام کرد که این درگیری در نتیجه تلاش طرف چینایی برای تغییر یک جانبه توافق در مورد پیروی از خط کنترول واقعی در دره گالوان رخ داده است.

پیشتر، ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت که در حال حاضر طرف های چینایی و هندی برای حل مسئله از طریق کانال های دیپلماتیک و نظامی ارتباط نزدیکی دارند. در حال حاضر وضعیت در منطقه مرزی در مرز چین و هند به طور کلی پایدار و کنترول شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала