زمان آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی همزمان با تکمیل تبادله زندانیان مشخص می‌شود

© REUTERS / Evgenia Novozheninaزمان آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی همزمان با تکمیل تبادله زندانیان مشخص می‌شود
زمان آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی همزمان با تکمیل تبادله زندانیان مشخص می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دولت در امور صلح، تعیین زمان و مکان گفتگوهای بین‌الافغانی را با تکمیل شدن روند تبادله زندانیان میان حکومت و طالبان، هم‌زمان می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز ، تبادلۀ پنج‌هزار زندانی طالبان از سوی حکومت و یک‌هزار زندانی حکومت از سوی طالبان، پیش‌شرطی‌ست که طالبان همواره بر عملی‌شدن آن، پیش از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، تأکید کرده‌اند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت: «هم‌زمان با تکمیل تبادله زندانیان و اسیران دو طرف و توقف خشونت‌ها، هماهنگی‌ها به خاطر مکان و زمان آغاز مذاکرات تکمیل می‌شود».

گفتگوهای میان افغانان تا کمتر از دو هفته‌ دیگر در قطر برگزار خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوهای میان افغانان تا کمتر از دو هفته‌ دیگر در قطر برگزار خواهد شد

این در حالی است که رئیس‌جمهور غنی هفته پیش گفت که زمان و مکان گفتگوهای بین‌الافغانی در هفته‌یی که آغاز شده‌‎است،‌ روشن خواهد شد.

اما، جلال الدین شینواری، لوی سارنوال دورۀ طالبان بدین باور است که گفتگوهای بین‌الافغانی، به‌علت بروز بی اعتمادی‌ها میان حکومت و طالبان، به تأخیر افتاده‌است: «بین دولت اسلامی افغانستان و بین امارت اسلامی افغانستان، کدام مشکل بی‌اعتمادی‌یی که به‌میان آمده‌است، منجر به این شد که مذاکرات بین‌الافغانی هفتۀ جاری آغاز نگردد».

در حالی که کاهش خشونت‌ها، پیش زمینه‌یی برای آغاز این گفتگوها دانسته می‌شود، اما تنها در 24 ساعت اخیر، از کشته شدن بیش از 20 جنگجوی طالبان و پنج تن از نیروهای امنیتی در چند بخش کشور، به‌شمول دو افسر ارتش در هلمند، گزارش داده شده‌است. 

در این میان، دفتر طالبان در دوحه، همواره از دیدارهای اعضای این گروه با مقام‌های برخی از کشورها در پیوند با صلح، خبر می‌دهد.

پیشتر وزارت امور خارجه پاکستان هم در خبرنامه‌یی گفت که فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان، در یک سفر دو روزه به دوحه که در اخیر هفته پیش انجام شد، بر نقش اسلام آباد همچون تسهیل‌کننده روند صلح افغانستان تاکید کرده است.

در خبرنامه آمده است که محمد صادق در این سفر با مقام‌های بلندپایه طالبان، به شمول ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه دیدار و گفتگو کرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала