آتشه نظامی چین از جزئیات درگیری مرزی با هند، پرده برداشت

© AFP 2023 / Diptendu DUTTAآتشه نظامی چین از جزئیات درگیری مرزی با هند، پرده برداشت
آتشه نظامی چین از جزئیات درگیری مرزی با هند، پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آتشه نظامی سفارت چین در مورد درگیری بین ارتش چین و هند که عصر روز ۱۵ جون در منطقه دره گالوان در لاداخ رخ داد، گفت: درگیری مرزی بین چین و هند در اواسط جون به دلیل نقض مرز توسط ارتش هند رخ داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت روسی آرگومنت، تورن جنرال کوئی یانوی، آتشه نظامی سفارت چین در روسیه گفت: "به گفته ارتش چین، مرزبانان هندی تعهدات خود را در مرز كشورها نقض كرده و به طور غیرقانونی از مرز كنترول واقعی عبور كرده اند، گفته می‌شود كه عمدا یک حمله تحریک آمیز انجام داده اند كه منجر به درگیری و تلفات از طرفین شد. وزارت امور خارجه چین به طور رسمی به این واقعه اعتراض کرده است".

وزارت خارجه افغانستان: تنش‌ها میان هند و چین باید از طریق گفتگو حل گردد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه افغانستان: تنش‌ها میان هند و چین باید از طریق گفتگو حل گردد

 

وی افزود: "حقیقت این است، که این حادثه در خط مرزی طرف چینی رخ داده است و مسئولیت نه بر عهده چینی‌ها است و نه طرف هندی. پکن قبلاً اعتراض شدید و محکومیت شدید خود را به طرف هندی ابراز کرده است. ما دوباره این تقاضا را مطرح می‌كنیم كه هند مطابق توافق‌های حاصل شده، اقدامات نیروهای خود را در خط كنترول بطور جدی محدود كند، هیچ حادثه‌ای را تحریک نكرده و اقدامات یک جانبه‌ای انجام ندهد كه باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع در مناطق مرزی شود".

وزارت خارجه هند نیز به نوبه خود اظهار داشت که این درگیری نتیجه تلاش یک طرفه چینی برای تغییر یک جانبه اجماع مربوط به پیروی از خط کنترول واقعی در دره گالوان بوده است.

بین چین و هند، اختلاف نظر ارضی درباره مالکیت یک منطقه کوهستانی در شمال کشمیر و همچنین تقریباً ۶۰ هزار کیلومتر مربع در ایالت شمال شرقی آروناچال پرادش وجود دارد.

خط کنترول واقعی در منطقه لاداخ اجرا می‌شود. در خزان ۱۹۶۲، این استدلال به جنگ مرزی تبدیل شد. در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶، چین و هند توافقنامه‌های صلح را در مناطق مورد مناقشه امضا کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала