داستان پسری که به‌خاطر پرداختن قرض پدر به ایران رفت و طعمه آتش شد

© Photo / Facebookداستان پسری که به‌خاطر پرداختن قرض پدر به ایران رفت و طعمه آتش شد
داستان پسری که به‌خاطر پرداختن قرض پدر به ایران رفت و طعمه آتش شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، حکمت‌الله، باشندۀ ولایت فاریاب نزدیک به یک‌ماه پیش با هزاران امید خود را به دست قاچاقبر سپرد، اما نمی‌‎دانست که در عقب موتر در میان شعله‌های آتش زجرکش می‌شود.

امیرمحمد، پدری است که تاکنون نتوانسته بر پیکر کباب‌شدۀ پسرش عزاداری کند، چون مقام‌های ایرانی هنوز اجساد این قربانیان را به دولت افغانستان تسلیم نکرده‌اند.

خواست ایران از افغانستان برای قانون‌مندی حضور مهاجران غیرقانونی - اسپوتنیک افغانستان
غرق شدن چهار زن و مرد افغان در سد "زاینده رود" ایران

این پدر که اشک در چشمان‌اش خشکیده است با دل پر درد می‌گوید، فرزندش در 5 ‌ساله‌گی مادرش را از دست داد و او را بدون مادر با هزاران درد و مشقت زنده‌گی بزرگ کرده بود.

خاطرات شیرین از فرزندی که هنوز برای رفتن‌‎اش خیلی زود بود، بیش‌تر این پدر را رنجور می‌سازد.

امیرمحمد، حکمت را فرزند مسوولیت‌پذیر و مهربان توصیف می‌کند و می‌گوید، همیشه کارهای خانه را انجام می‌داد و سرپرستی خواهر و برادر کوچک‌اش نیز به دوش او بود، حتی آخرین روز پیش از وداع با خانواده‌اش تمام خانه را جاروب کرده و با لب‌خند بر لب و امید بر دل، خانه را ترک کرد.

امیرمحمد، اکنون عدالت می‌خواهد و می‌گوید مأموران ایرانی جسد پسرش را به بسته‌گانش که در ایران هستند، نمی‌دهند. او از دولت می‌خواهد تا جسد پسرش را به افغانستان منتقل کند.

عتیق‌الله، یکی از بسته‌گان حکمت‌الله می‌گوید، 6 تن از قربانیان رویداد آتش‌گرفتن موتر حامل مهاجران افغانستان در شهر یزد از نزدیکان‌ آنان و باشنده‌گان ولسوالی قیصار فاریاب‌اند که به گونۀ غیرقانونی راهی ایران شده بودند.

به گفتۀ او، از این میان حکمت‌الله جان باخته و 5 تن دیگر زخمی شده‌اند، اما آن‌ها نمی‌دانند که زخمیان این رویداد در چه وضعیتی قرار دارند.

پیش از حادثه یزد، غرق شدن شماری از مسافران افغان در آب‌های مرزی هریرود از سوی نیروهای مرزی ایران بر روابط کابل و تهران اثر گذاشته بود. ایران هرچند دست داشتن نیروهای مرزی‌اش در این حادثه را رد کرده بود؛ اما مسافران نجات یافته می‌گویند که این نیروها بیش از 50 تن را به آب‌های هریرود انداخته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала