شمع افروزی بر آرامگاه کشته شدگان جنگ پنهانی دوم جهانی شوروی در کابل  

© خانه علم و فرهنگ روسیه شمع افروزی بر آرامگاه کشته شدگان جنگ پنهانی دوم جهانی شوروی در کابل  
شمع افروزی بر آرامگاه کشته شدگان جنگ پنهانی دوم جهانی شوروی در کابل   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود که در جنگ دوم جهانی افغانستان بی طرف بود، اما جنگ پنهانی کشورهای شوروی و انگلیس در برابر آلمان، ایتالیا و جاپان در این کشور به خاطر به قدرت رساندن و ماندن شاه مورد نظر شان جان ده ها تن را گرفته است. 
پوتین مقاله‌ای راجع به جنگ جهانی دوم برای یک مجله امریکایی نوشت - اسپوتنیک افغانستان
پوتین مقاله‌ای راجع به جنگ جهانی دوم برای یک مجله امریکایی نوشت

به گزارش اسپوتنیک، 22 جون در تاریخ روسیه یک تاریخ وحشتناک و غم انگیز است، که در جنگ جهانی دوم این روز برای این کشور یک روز خونین است و در جنگ دوم جهانی هیچ خانواده از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی تقریبا بدون زخم نمانده بود. 

به همین مناسبت مردم روسیه در این تاریخ به خاطر یادبود از قهرمانی و شجاعت گذشتگان شان بر آرامگاه های سربازان گمنام شمع افروزی می کنند. 

پیوند جنگ دوم جهانی با افغانستان

نبردهای جنگ جهانی دوم بر سرزمین افغانستان سرازیر نشد، اما افغانستان به صحنه ای مبارزات بی پیشینه ای توسط سرویس های ویژه و پنهانی کشورها تبدیل شد. از یک طرف آلمان، ایتالیا، جاپان و از سوی دیگر اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس در این مبارزه نامرئی، پیچیده و دشمنانه درگیر بودند. نازی ها در حال آماده سازی قیام قبایل پشتون بودند، که این امر موجب می شد که با این برنامه ریزی می توانست از 17 بخش ورماخت به هند گذشته و پس از آن تسخیر استالینگراد و قفقاز آسان می شد. 
در ولایت های شمالی افغانستان نیز تهاجم دهها هزار نفر از باسمچی های پیشین را به جمهوری های شوروی آسیای میانه آماده کردند که با ارتباط داشتن لابی طرفدار آلمانی در کابل ، موفق به حفظ واحدهای سازمانی ، اسلحه ، اسب ها شدند و آماده بودند تا از انتقام شکست ارتش سرخ در جنگ داخلی انتقام بگیرند. تصادفی نیست که مرزهای آسیای میانه اتحاد جماهیر شوروی پرتنش ترین در سال های جنگ بود، صدها سرباز در کلاه های سبز بر روی آن جان باختند.
مورخان به یاد می آورند، که در کابل برای مدت طولانی نمایندگی ستاد دریاسالار کلچاک با تعداد قابل توجهی از افسران گارد سفید وجود داشته است.
ظاهر شاه مدتها به این فکر بود، که از کدام طرف جانب داری کند، زیرا در صورت موفقیت، آلمان به او قول ترکستان بزرگ اعم از بخارا، سمرقند و سایر سرزمینها تا چین را داده بود. اما حاکم جوان افغانستان از عقل خود استفاده کرد و راه بی طرفی را انتخاب کند. با در دست گرفتن این تردیدها، برلین آغاز به آماده سازی یورش امان الله با هدف سرنگونی ظاهر شاه و بازگشت به ارگ حاکم پیشین افغانستان، امیر امان الله خان، که در آن زمان در ایتالیا زندگی می کرد، کرده بود.
این مبارزه شدید با پیروزی سرویس های ویژه و کارمندان ماموریت های دیپلماتیک اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس به پایان رسید، "زمین شناسان، سازندگان، مهندسان، نقشه برداران" آلمانی از این کشور بیرون شدند. اما این مبارزه پنهانی بدون قربانی به پایان نرسید و تا اکنون هم نام آنها مشخص نیست. 

در قسمت جنوبی کابل در کوه شیراز دراز بالای باغ قرون وسطایی بابر، یک محل دفن کوچک به نام "قبری شوروی" وجود دارد - گورستان اتحاد جماهیر شوروی، که به لطف سفیر آن زمان روسیه در افغانستان ام. آ. کوناروفسکی ساخته شده است. در این گورستان تنها 12 آرامگاه وجود دارد که بیشترین آنها بی نام هستند. بر روی سنگ آرامگاه ها تنها شهروند اتحاد جماهیر شورودی دیده می شود و تنها در یکی از سنگ ها می توان نام انا ملکووا را که تاریخ تولدش 05/09/1900 و تاریخ مرگش 08/26/1933 است، دید. 
تاکنون هیچ مدرک مستندی پیدا نشده است، اما برخی از مستشرقین ادعا می کنند که وی نقش مهمی در مبارزه با سرویس های ویژه آلمان و جلوگیری از ترور شاه ظاهر شاه توسط مأمورین برلین داشته است. پس از آن، او نمونه نخستین شخصیت اصلی فیلم "ماموریت در کابل" شد.

در همین روز، نمایندگان «روس سترودنیچیستووا» در افغانستان به یاد این عزیزان شمع افروزی کردند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала