راز قسمت تاریک ماه فاش شد

© Photo / NASA/Goddard Space Flight Center/University of ArizonaИскусственно окрашенный снимок темной стороны Луны
Искусственно окрашенный снимок темной стороны Луны - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روی تاریک ماه کاملاً متفاوت از آنچه است که از زمین مشاهده می شود.

 

به گزارش اسپوتنیک، انجمن پیشبرد علوم آمریکا  با اشاره به Nature Geoscience، دریافته اند که روی تاریک ماه کاملاً متفاوت از آنچه است که از زمین مشاهده می شود.  

پیش از این اعتقاد بر این بود که قسمت تاریک ماه تفاوت چندانی با قسمت روشن ندارد ، اما اطلاعات جدید نشان می دهد که چنین نیست.

به گفته کارشناسان، رمز و راز از ماهواره طبیعی زمین توزیع نا برابر مواد كريب ( نجوم شناسی)  بر روی سطح یک جسم آسمانی است.

خاطر نشان می شود که دانشمندان با نام اختصاری  كريب، سنگهای غنی شده از پتاسیم و عناصر گروه REE (سریم ، اربیوم ، یوروپیوم و سایر موارد) و فسفر (P) را می شناسند.

گرما ناشی از فروپاشی رادیواکتیو عناصر كريب باعث می شود سنگهای جامد روی ماه ذوب شوند ، به همین دلیل دهانه های عمیق روی سطح ماهواره ظاهر می شود.

این عناصر به طور مساوی توزیع نمی شوند ، به همین دلیل دهانه ها در سمت روشن ماه غالب هستند، در حالی که در تاریکی بسیار کوچکتر هستند  

 پیش از این ، دانشمندان تصور می کردند که دهانه های قابل مشاهده از زمین دریاهای خشک و اقیانوس ها هستند.

در این راستا ، اشیاء جغرافیایی به نام ماریا یاد شدند که در ترجمه از لاتین - "دریا" نامیده می شود.  

به گفته کارشناسان ، در قسمت تاریک ماه تقریباً هیچ "دریایی" وجود ندارد ، که با خصوصیات شکل گیری جسم آسمانی همراه باشد.

آفتاب گرفتگی - اسپوتنیک افغانستان
آفتاب گرفتگی عجیب+عکس

به طور خاص ، تنها یک درصد از سطح ضلع تاریک توسط دریاهای مشروط پوشانده شده است ، در حالی که در سمت نور این اجسام تا 31 درصد از منطقه را اشغال می کنند.

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که عناصر رادیواکتیو مانند اورانیوم و توریم در قسمت درخشان ماه زیاد هستند ، در حالی که تقریباً هرگز در قسمت تاریک جسم ماه دیده نمی شوند.

 این تحقیقات به درک منشأ اشیاء محلی در ماه به توضیح جزئیات تشکیل ماهواره طبیعی و شرایط زندگی در کره زمین در طی این فرآیند کمک می کند.

شایان ذکر است که سرار نیمه تاریک ماه ؛ از آنجا که ما هیچ‌گاه قادر به دیدن سمت تاریک ماه نیستیم، همواره داستان‌های اسرارآمیزی پیرامون آن وجود داشته و آن را مکان ایده الی برای مخفی کردن یا مخفی شدن نموده است.

 پیش از این حدس زده می شد که سرار نیمه تاریک ماه ؛ از آنجا که ما هیچ‌گاه قادر به دیدن سمت تاریک ماه نیستیم، همواره داستان‌های اسرارآمیزی پیرامون آن وجود داشته و آن را مکان ایده الی برای مخفی کردن یا مخفی شدن نموده است.

نکته قابل توجه آن است که قسمت تاریک کره ماه هرگز برای ساکنین زمین قابل مشاهده نبوده است چرا که چرخش کره ماه همگام با سیاره زمین رخ می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала