قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان ساخته شد

CC BY-SA 4.0 / Alena Medvedeva/SberCloud / Christofari (cropped image) قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان ساخته شد
 قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان ساخته شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان جاپان قدرتمندترین سوپر کامپیوتر دنیا را ساختند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری "کیودو"  برترین سوپر کامپیوتر دنیا که فوگاکو نام دارد توانسته سوپر کامپیوتر  سامیت آمریکا را پشت سرگذارد و عنوان سریع‌ترین کامپیوتر  جهان را از آن خود کند.

سوپر کامپیوتر  فوگاکو در مرکز RIKEN در کوبه جاپان نصب شده و فعالیت عملیاتی خود را طی روزهای اخیر آغاز کرده است. سرعت پردازش فوگاکو 415.5 پتافلاپس (واحد اندازه گیری سرعت پردازش داده‌ها توسط کامپیوتر) که 2.8 برابر سریع‌تر از سوپر کامپیوتر  سامیت با سرعت پردازش 148.8پتافلاپس است.

طراحان فوگاکو می‌گویند سرعت این ابررایانه در بهترین حالت به یک هزار  پتافلاپس می‌رسد که رکوردی بی سابقه در طول تاریخ است. این سوپر کامپیوتر  دارای 158976 پردازنده است. هر یک از این پردازنده‌ها موسوم به FX64A که توسط فوجیتسو تولید شده دارای 48 هسته است. معماری این پردازنده‌ها مبتنی بر طراحی شرکت آی آر ام است.

در حال حاضر بعد از ابررایانه فوگاکوی ژاپن و سامیت آمریکا که رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند، ابررایانه سیرا در آمریکا با سرعت 94.6 پتافلاپس رتبه سوم را از آن خود کرده است. دو ابر رایانه چین به نام‌های Sunway TaihuLight و Tianhe-   با سرعت‌های 93 و61.4 پتافلاپس رتبه‌های چهارم و پنجم را به دست آورده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала