Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

رکوردهایی که مسی شکست؛ اعجوبه آرجانتینی 33 ساله شد

© AFP 2023 / Franck FifeАргентинский футболист Лионель Месси на церемонии вручения премии "Золотой мяч" в Париже
Аргентинский футболист Лионель Месси на церемонии вручения премии Золотой мяч в Париже  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لیونل مسی امروز 33 ساله شد، مرد آرجانتینی که هم‌چون رقیب دیرینه‌اش برای شکستن رکوردهای مختلف زاده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در چنین روزی در سال 1987 بود که یک فوتبالیست خاص و خارق العاده آرجانتینی به نام لیونل آندرس مسی کوسیتینی به دنیا آمد. مسی بیش از یک دهه قبل به عنوان یک مهاجم جوان با استعداد وارد تیم اول بارسلونا شد.

کاتالان‌ها می‌دانستند که چیز خاصی در مورد این جوان وجود دارد و سرانجام جهان از نبوغ او فهمید. او به بازیکنی تبدیل شد که به عنوان بزرگترین ستاره تاریخ این ورزش زیبا شناخته می‌شود چه رسد به بارسلونا یا لالیگا.

مسی الهام بخش نسلی از فوتبالیست‌های جوان و آینده است. او حتی قبل از این که به بازیکنی فتح کننده‌ی امروز تبدیل شود الهام بخش فوتبالیست‌ها در سرتاسر جهان بود/است. چندین ستاره حاضر از جمله پائولو دیبالا، تیاگو آلکانتارا، پل پوگبا و نیمار جونیور درباره علاقه شان به مسی صحبت کرده‌اند.

توانایی غیرقابل توضیف و غیرقابل انکار بودن او در زمین دشوار است که به زبان بیاید. آنچه مسی می‌خواهد آن می‌شود و توپ را به پاهای خود می‌چسباند.

جای تعجب نداشت اگر بازیکنی با چنین کیفیت باورنکردنی نام خود را در کتاب‌های تاریخ ثبت کند. مطمئناً در مورد مسی اینگونه نیست. از روزی که او به میدان رفت رکورد زد تا کنون.

در سالروز 33 سالگی وی نگاهی به سوابق خیره کننده‌ای که لیونل مسی در دست دارد می‌اندازیم.

1. بیشترین گل و هت‌تریک در تاریخ لالیگا

9 بازیکن وجود دارد که بیش از 200 گل در لالیگا به ثمر رسانده‌اند. از بین این 9 بازیکن فقط دو نفر مارک 300 گل را سپری کرده‌اند. فقط یکی از این دو مهاجم بیش از 400 گل به ثمر رسانده است. شاید یکی از معدود رکوردهای تعیین شده توسط مسی باشد که به زودی شکسته نمی‌شود و او فعلا که بالاترین گلزن تاریخ لالیگا است.

این بازیکن 33 ساله اکنون در 477 بازی 440 گل در لالیگا به نام خود دارد. آمار او 129 گل بالاتر از بالاترین گلزن بعدی کریستیانو رونالدو است اگرچه ابرستاره پرتگالی فقط 292 بازی برای به ثمر رساندن 311 گل انجام داد.

به طور متوسط ​​مسی در هر بازی لیگ 0.92 گل زد که یک موفقیت حیرت انگیز با توجه به اینکه او از سال 2004 بازی می‌کند است. فقط دو بازیکن دیگر بیشتر از مسی بازی کرده‌اند.

روزاریو نیز عادت داشت که برای تفریح ​​هت‌تریک کند. اما این بازیکن آرجانتینی 36 هتریک به اسم خود دارد. برای برخی زمینه‌ها در مورد چگونگی واقعی بودن این تعداد بالاترین بازیکن فعال فعلی لوئیس سوارز با ده مرتبه است.

2. بیشترین گل‌هایی که تاکنون در یک سال به ثمر رسیده است

این یک رکورد بزرگ دیگر است که به زودی شکسته نخواهد شد و آنرا اعجوبه آرجانتینی به نامش کرده است.

در سال 2012 مسی 79 بار برای بارسلونا و 12 بار برای آرجانتین گل زد که در کل سال تعداد گل‌های خود را به عدد بی‌سابقه 91 گل رساند. او رکورد دیرینه گرد مولر را با 85 گل که در سال 1972 به ثبت رسیده بود را شکست.

او محور یک بارسلونا فتح کننده در زمان پپ گواردیولا بود و آنها با کسب 100 امتیاز در جدول قهرمان لالیگا شدند.

از 79 گل برای بارسلونا، مسی  59 گل در لالیگا، 13 گل در لیگ قهرمانان اروپا 5 گل در کوپا دل‌ری و 2 گل در سوپر جام اسپانیا در سال 2012 به ثمر رسید. جدا از 91 گل او، وی با 24 پاس گل نیز در این سال سهم داشت. که وی در این سال یعنی مجموعا روی 115 گل تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم داشت.

 

3. بیشترین توپ طلا و جوایز فردی

مسابقه لیونل مسی با کریستیانو رونالدو بر سر توپ طلا بدون شک یکی از هیجان انگیز ترین رقابت‌ها در شروع هر فصل بود. در حالی که دومی در سال‌های 2013، 2014، 2016 و 2017 خود را از دیگران جدا کرده بود ولی اولی همچنان برتری دارد.

مسی در بین سال‌های 2009 تا 2012 چهار سال متوالی موفق به کسب توپ طلا شد که همه اتفاقات در شرایطی تحت نظر گواردیولا افتاد. او همچنان در 2015 و سپس در سال 2019 به محض جدایی رونالدو از رئال، این جایزه را برنده شد. آمار 6 توپ طلای او یکی بیشتر از کریستیانو رونالدو و حداقل سه تا بیشتر از هر فوتبالیست دیگری در تاریخ است.

به همین ترتیب مسی همچنین رکورد بیشترین تعداد جایزه‌های کفش طلایی را دارد. این جایزه معتبر که در بین لیگ‌های برتر اروپا به بالاترین گلزن تعلق می‌گیرد در شش نوبت به وی رسیده است. اگرچه او در مسابقه کفش طلایی 2019/20 در جایگاه ششم قرار می‌گیرد اما مسی می‌تواند در چند بازی آخر این رقابت‌ها خیلی خوب توپ بزند.

4. بیشترین گل در یک فصل لالیگا

مسی به راحتی تحت نظر گواردیولا غیرقابل توقف بود. این بدان معنی نیست که او در حال حاضر به هیچ وجه "قابل توقف" است اما سرعت الکتریکی و ورزشی او در آن زمان بیشتری کمکش کرده است.

اگرچه بارسلونا عنوان قهرمانی لالیگا را به رئال مادریدِ ژوزه مورینیو در فصل 2011/12 از دست داد اما این یک کار به یاد ماندنی برای مسی بود. ستاره آرجانتینی در آن سال 50 گل در لیگ به ثمر رساند و در 37 بازی حضور داشت. به خاطر تلاش خود جایزه پیچیچی را به دست آورد و این رکورد هنوز شکسته نشده است.

اتفاقاً در همان فصل کریستیانو رونالدو به این کار نزدیک شد. او در پایان 46 گل را به نامش ثبت نمود.

5. بیشترین گل لیگ قهرمانان یوفا در مرحله گروهی، دور شانزدهم و بالاترین هتریک‌های مشترک

با توجه به اینکه مسی بزرگترین تا به حال است تعجبی ندارد که او با بارسا 4 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است.

مسی با 68 گل بیشترین گل در مرحله گروهی را به ثمر رسانده، پنج گل بیشتر از بازیکن بعدی این لیست است. او در دور شانزدهم نیز رکورد مشابهی را در اختیار دارد، زیرا در 29 بازی 26 گل زد. این رقم حداقل 14 گل بیشتر از هر کسی.

صحبت از رونالدو، فوق ستاره پرتگالی با بیشترین تعداد هت‌تریک که در این مسابقات به ثمر رسانده با مسی گره خورده است. این جفت 8 بار با هم مساوی کرده‌اند، رقمی که حداقل پنج تا بیشتر از سایر بازیکنان تاریخ UCL است.

او با 114 گل دومین گلزن برتر این تورنمنت است و تنها 15 گل کمتر از بهترین گلزن تاریخ رئال فاصله دارد.

 

6. بیشترین عناوین کسب شده توسط بازیکن بارسلونا (34)

مسی دوران طلایی و برجسته با بارسلونا را رقم زده، تعداد عناوین کسب شده او بیشتر از هر بازیکن بارسلونا است.

مسی در این مدت 34 قهرمانی با کاتالان‌ها را به دست آورده، از جمله 10 عنوان لالیگا، 4 عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان یوفا و 6 کوپا دل‌ری در زمان حضور در این باشگاه. 6 سوپر جام اسپانیا، سه جام جهانی باشگاه‌های فیفا و سه عنوان سوپر جام یوفا.

7. بیشترین عناوین لالیگا توسط یک بازیکن خارجی

10 عنوان او در لالیگا مسی را به تنها ستاره خارجی بدل می‌کند که بیشترین عناوین لالیگا را در تاریخ اسپانیا بدست آورده است.

اسطوره سابق رئال مادرید پاکو خنتو در طول دوران 18 ساله‌اش با این باشگاه 12 قهرمانی را به دست آورد رقمی که مطمئناً در نزدیک مسی به چشم می‌خورد.

ده عنوان او حداقل دو تا بیشتر از هر بازیکن فعال لالیگا است که سرخیو بوسکتس و جرارد پیکه با هشت عنوان مشترک در رده چهارم قرار دارند.

 

نباید فراموش کرد:

لیونل مسی در طولان دوران جضورش برای بارسلون توانسته:

بیشترین گل (21)

بیشترین پاس (15)

بیشترین ایجاد شانس (67)

بیشتر فعالیت‌های آماده استفاده (147)

بیشترین شانس بزرگ ایجاد شده (28)

بیشترین تعداد ناکامی در فینال نهایی (28)

بیشتر هتریک (3)

بیشترین گل از بیرون از زمین (8)

را در یک سال به ثبت رسانده است.

گفتنی است که او همچنان در سال‌های درخشان خود ضمن گل‌زنی، پاس‌های کلیدی داشته است:

31 گل و 18 پاس گل در 2010/11

50 گل و 16 پاس گل در 2011/12

43 گل و 18 پاس گل در 2013/14

26 گل و 16 پاس گل در 2015/16

21 گل و 15 پاس گل در 2019.20

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала