مبارزه با کرونا در افغانستان تاکنون 36.7 میلیون دالر هزینه برداشته است

© Photo / MoPH fb مبارزه با کرونا در افغانستان تاکنون 36.7 میلیون دالر هزینه برداشته است
 مبارزه با کرونا در افغانستان  تاکنون 36.7 میلیون دالر هزینه برداشته است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه می گوید که در چهار ماه گذشته 36.7 میلیون دالر را برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، رییس بخش مالی وزارت صحت عامه می گوید که حکومت تاکنون 155 میلیون دالر را برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده است و 38 میلیون دیگر از سوی نهادهای خارجی برای مبارزه با این ویروس هزینه شده اند.

در همین حال یافته های نظارتی  دیدبان شفافیت افغانستان نشان میدهند که رهبری وزارت صحت عامه نظارت محدودی از هزینه شدن این پول ها در ولایت ها و شفاخانه ها داشته است، از همین رو احتمال فساد وجود دارد.

بر بنیاد گزارش وزارت صحت عامه، بیشتر این کمک ها صرف خریداری ابزارهای بهداشتی، ساخت و ترمیم شفاخانه ها شده است.

حفیظ الله سعادت رییس بخش مالی وزارت صحت عامه گفت: « ما در حدود سی اعشاریه هشت میلیون دالر دیگر را از طریق خود تمویل کننده گان در امر مبارزه با کرونا به مصرف خواهد رسید».

اما در حالی که از امکانات و ظرفیت در شفاخانه های کووید نزده انتقادهایی وجود دارند، در باره  چگونه گی هزینه شدن و شفافیت  در مصرف این پول نگرانی هایی به میان آمده اند.

جهان تاب طاهری عضو شورای ولایتی هرات گفت: « تقریبا چند شفاخانه در این جا نیمه کاری داریم که هیچ کدام شان تکمیل نیست که بخش آی سی یو درستی داشته باشد و به دسترس مریض ها باشد که نیست».

در همین حال دیدبان شفافیت افغانستان می گوید که نظارت آنان از عملکرد چهار ماه کار وزارت صحت عامه نشان میدهد که از بهر محدودیت نظارت در رهبری وزارت صحت عامه چگونه گی هزینه شدن این پول ها با آسیب پذیری هایی رو به رو بوده است.

ناصر تیموری عضو دیدبان شفافیت گفت: «وزارت صحت عامه با مشکلات مدیریتی در سطح میانی و مشکلات نظارتی در سطح رهبری رو به رو استند».

در همین حال خانواده هایی از بخش های دور دست کابل و ولایت های چون خوست به علت نبود امکانات بیماران شان را به شفاخانه افغان جاپان اورده اند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان نزدیک به 30 هزار تن رسید - اسپوتنیک افغانستان
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان نزدیک به 30 هزار تن رسید

عصمت الله باشنده خوست گفت: « در خوست یک شفاخانه است به نام دری که نه آکسیجن دارد نه چیز دیگری اینجه که ما می آییم پنج هزار افغانی کرای امبولانس میدهیم ما اینجه امدیم اینجه دوا ندارد، داکتر ندارد متخصص ندارد همه نرس استند.»

صفی الله باشنده کابل گفت: «این قدر پول کجا میره چی میشه اگر درست مصرف میشه پس کجا است چرا مردم نمی بینند».

در همین حال وزارت صحت عامه  قاچاق دستگاه های تنفس مصنوعی را از افغانستان به پاکستان رد میکند و می گوید که این وزارت 225 دستگاه تنفس مصنوعی در اختیار دارد و قرار است نزدیک به 600 خریداری شده از آلمان به افغانستان در روزهای آینده به افغانستان سپرده شوند.

تازه ترین آمارهایی که از سوی وزارت صحت عامه پخش شده اند، شمار رویدادهای تایید شده ویروس کرونا در کشور به 29481 هزار رسیده است.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала