کمک 700 میلیون دالری جهان به افغانستان و میلیون‌ها دالر بدهکاری وزارت صحت

© وزارت صحت عامه کمک 700 میلیون دالری جهان به افغانستان و میلیون‌ها دالر بدهکاری وزارت صحت
 کمک 700 میلیون دالری جهان به افغانستان و میلیون‌ها دالر بدهکاری وزارت صحت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود حدود 700 میلیون دالر کمک‌های تعهد شدۀ جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا به افغانستان، وزارت صحت عامه افغانستان 29 میلیون دالر بدهکار است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های کابل، اکمیل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت‌عامه، می‎افزاید که حکومت تاکنون 15 میلیون دالر را برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده‌است اما این وزارت به 150 میلیون دالر نیاز دارد: «قراردادهایی‌که امضا شده و وزارت صحت‌عامه باید پول آن را بپردازد، از یک بخش سامان آلات را هم ما تسلیم شدیم به شفاخانه رساندیم، تقریبأ 29میلیون دالر وزارت صحت عامه باید پول قراردادی‌ها را بپردازد».

در کنار 15میلیون دالر پول از بودجۀ حکومت، بیش از 21 میلیون دالر دیگر، از سوی وزرات صحت‌عامه - که  گفته می‌شود کمک‌های جهانی بوده‌‎اند - هزینه ساخت شفاخانه‌های کووید-19 و خریداری ابزارهای بهداشتی شده‌است.

شمروز خان مسجدی، سخن‌گوی وزارت مالیه اظهار داشت: «فعلأ روی این کار می‌کنیم که چگونه در یک چهارچوب قانونی، ده میلیون دیگر را هم به وزارت صحت‌عامه تحویل کنیم».

 مبارزه با کرونا در افغانستان  تاکنون 36.7 میلیون دالر هزینه برداشته است  - اسپوتنیک افغانستان
مبارزه با کرونا در افغانستان تاکنون 36.7 میلیون دالر هزینه برداشته است

 از سویی دیگر، در گزارشی که وزارت صحت‌عامه از دستگاه‌های تنفس مصنوعی یا ونتلاتورهایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت، چین، ترکیه و ایران به افغانستان کمک شده‌اند ارایه کرده‌است، اطلاعاتی دربارۀ شمار ونتلاتورهایی که از سوی بنیاد الغرافه  قطر و بسته‌های کمکی که برای دور دوم از سوی چین و ترکیه به افغانستان آمده‌اند چیزی گفته نشده‌است.

وزارت صحت عامه، پیش از این گفته‌است که 37 دستگاۀ تنفس مصنوعی در چهار ماه گذشته به افغانستان کمک شده‌است و شمار مجموعی این دستگاها در افغانستان به 255 دستگاه می‌رسد.

بربنیاد آخرین آمار وزارت صحت‌عامه، شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور به 29هزار و 715 رسیده‌است که از این میان 639 تن جان باخته و بیش از 19هزار شفایاب شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала