امریکا: پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه هراس افگنی است

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraامریکا: پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه هراس افگنی است
امریکا: پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه هراس افگنی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش سالانۀ وزارت خارجه امریکا که روز چهارشنبه (4 سرطان) پخش شده‌است، درباره هراس افگنی آمده‌است که پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه‌های هراس‌افگنی است که حمله‌ها را در افغانستان و هند انجام می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بر بنیاد این گزارش، اسلام‎آباد در برابر این گروه‌ها، اقدام‌های بسنده انجام نداده‌‎است.

در این گزارش که بر مبارزه با هراس‌افگنی در جهان در سال 2019 تمرکز شده‌ا‌ست و به‌گونۀ ویژه از حمایت پاکستان از طالبان افغان و لشکر طیبه که در برابر افغانستان فعالیت دارند، یاد آوری شده‌‌است.

وزیر داخله پیشین پاکستان: امضای توافق صلح طالبان و امریکا هیچ سودی برای مردم افغانستان ندارد - اسپوتنیک افغانستان
وزیر داخله پیشین پاکستان: امضای توافق صلح طالبان و امریکا هیچ سودی برای مردم افغانستان ندارد

گزارش همچنان می‌افزاید که پاکستان اجازه داده‌است تا گروه‌های هراس‌افگن چون لشکر طیبه و جیش محمد از قلمرو آن کشور در برابر هند حمله کنند.

گزارش می‌افزاید: «پاکستان تعهدات خودش را برای محو بی‌درنگ همه سازمان‌های هراس‌افگن عملی نکرده‌است. اسلام آباد بر ضد مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد و ساجد میر، مغز متفکر حملۀ هراس‌افگنی 2008 ممبای هیچ اقدام نکرده‌است و گزارش‌هایی وجود دارد که این دو هراس زیر حمایت دولت، در پاکستان به سر می‌برند».

در گزارش نیز آمده‌است که هنوز هم در شماری مدرسه‌های پاکستان افراطیت تدریس می‌شود و مقام‌های پاکستانی در این زمینه اقدام کافی و جدی نکرده‌اند.

در گزارش همچنان آمده‌است که طالبان و شبکۀ حقانی در سال 2019 حملات تروریستی را در افغانستان افزایش بخشیده، نظامیان و غیرنظامیان را هدف قرار دادند.

افزون بر این، بر اساس این گزارش گروه داعش بر حملات شان بر ضد غیرنظامیان به ویژه اقلیت‌های مذهبی ادامه داده‌است.

در این گزارش آمده‎است که افغانستان در حفاظت مرزهای خودش به ویژه با پاکستان و ایران با چالش بسیار بزرگ مواجه است.

گزارش تأکید کرده‌است که با وصف «پلان کاری مشترک افغانستان - پاکستان برای صلح و همبستگی» که امنیت مرزها نیز بخشی از آن می‌شود، پیشرفت در زمینۀ بهبود حفاظت و امنیت مرزهای دو کشور کند بوده‌است.

گزارش از فراز و فرودهای مذاکرات امریکا با طالبان یادآوری کرده و گفته‌است که حکومت پاکستان در زمینۀ تسهیل این مذاکرات نقش کلیدی ایفا کرده‌است.

در این گزارش افزوده شده‌است که امریکا و متحدان آن در زمینۀ شکست گروه‌های هراس‌افگن در سال 2019 دست‌آورد چشمگیر داشته‌است و از شکست گروه داعش، القاعده و گروه‌های نیابتی ایران به عنوان مثال، یاد آوری شده‌است.

در این گزارش تأکید شده‌است که ایتلاف جهانی و امریکا در سال 2019 خلافت خود خوانده داعش را در عراق و سوریه از بین برد و نظامیان امریکایی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را در سوریه کشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала