عادله راز: تا آتش‌بس برقرار نشود، دولت نمی‌تواند اجماع مردمی را برای صلح ایجاد کند

© AP Photo / Osamu Honda, File عادله راز: تا آتش‌بس برقرار نشود، دولت نمی‌تواند اجماع مردمی را برای صلح ایجاد کند
 عادله راز: تا آتش‌بس برقرار نشود، دولت نمی‌تواند اجماع مردمی را برای صلح ایجاد کند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که دولت موقف روشن در قبال صلح دارد و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل رسانه های کابل، عادله راز، نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد، روز پنج‎‌شنبه، پنجم سرطان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان گفت: «موقف ما روشن است: ما برای رسیدن به صلح مصمم هستیم. اما تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، ما نمی‌توانیم اجماع مردمی را در رابطه به صلح ایجاد کنیم».

خانم راز تأکید کرد که طالبان باید درک کنند که آتش‌بس تنها خواست دولت نیست، بل‌که خواست تمام مردم افغانستان است.

عادله راز، در این نشست از طالبان خواست که به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس جهانی به هدف مقابله با ویروس کرونا و نیز دعوت دولت افغانستان برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تن بدهند.

وی افزود افزود: «در چند ماه گذشته، شیوع ویروس کرونا نه تنها افغانستان بلکه تمام جهان را با چالش روبه‌رو ساخته است. اما افغانستان با یک روحیه قوی وحدت و همبسته‌گی ملی برای صلح، در برابر دشواری‌های موجود مقابله می‌کند».

با این حال، عادله راز می‌گوید که افزون بر تأمین اجماع ملی، تحکیم اجماع منطقه‌ا‌ی و جهانی در حمایت از پروسه صلح یک عنصر اساسی است.

وی همچتیت گفت که دولت افغانستان به تمام تلاش‌ها در زمینه صلح اهمیت زیادی قائل است و در این راستا با همه شرکای خود در تمام چهارچوپ‌های موجود کار می‌کند.

عادله راز از جانب دیگر گفت که صلح به معنای پایان سفری که از سال ۲۰۰۱ به این سو در افغانستان آغاز شد، نیست، بلکه شروع سفر طولانی برای ساختن افغانستان نیرومند است.

فرستاده ویژه ملل متحد برای افغانستان: چشم انداز خوبی برای صلح افغانستان به میان آمده است - اسپوتنیک افغانستان
فرستاده ویژه ملل متحد برای افغانستان: چشم انداز خوبی برای صلح افغانستان به میان آمده است

به گفته او، صلح به دولت اجازه می‌دهد که پایه‌های مردم‌سالاری را که خواست اصلی مردم است، تقویت کند.

در این نشست شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز سخنرانی کرد. او افزود که صلح باید زمینه‌ساز توسعه دست‌رسی همه‌گان به حقوق بشر شود.

به گفته شهرزاد اکبر، افغانستان در جریان ۱۹ سال گذشته گام‌های بلندی را برای نهادینه‌شدن حقوق بشر برداشته است، اما هنوزهم چیزهای زیادی مانده است که باید به دست آیند.

او تأکید کرد که صلح نباید منجر به عقب‌گرد در این زمینه شود.

در این نشست دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در سخنانی محتاطانه‌ی گفت که برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی در چند هفته آینده خوش‌بین است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала