آیا حیوانات شعور دارند+عکس

© AFP 2023 / Ben Stansallمیمون
میمون - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتایج آزمایشات دانشمندان در حل این سوال که آیا حیوانات شعور دارند یا خیر، همه را شگفته انگیز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، اینکه انسان عاقل است، همه به این موافق هستند. اما حیوانات نیز اگر ذهن ندارند، حد اقل شعور دارند. ما به اساس عاطفه انسانی خود با حیوانات خانگی مانند پشکها، سگها، اسپها را دوست می شویم و عادت می کنیم، و می بینیم که در آنها نوعی شکل ظاهری بسیار ساده از خودمان وجود دارد، حس می کنیم که آنها هم احساسات دارند، می بینیم که آنها کلمات ما را درک می کنند، اما ما نسبت به آنها، ویژگی های خاص از قبیل درک و حیله گری داریم.

© Depositphotos.com / NatashaFedorovaسگ حبس شده در خودرو بوق می زند+ فیلم
آیا حیوانات شعور دارند+عکس - اسپوتنیک افغانستان
سگ حبس شده در خودرو بوق می زند+ فیلم

در این ارتباط علم چه می گوید؟

معلوم شد که از دیدگاه علم، موجودیت شعور در حیوانات حد اقل یکی از دشوارترین و پرانگیزترین بحث است. چرا؟

در قدم اول، زیرا ما نمی توانیم از پشکها یا اسپها بپرسیم که واقعاً چه فکر می کنند، آیا احساس دارد، درک می کنند و چطور انتخاب می نمایند و آیا ذاتاً درک مانند انسان دارند.

دوم اینکه، ما برای تحقیق علمی، نیاز داریم تا بدانیم که چه چیزی را جستجو می کنیم. اگر به دنبال شعور هستیم، در پاسخ به این سؤال که شعور انسان چیست، هیچ پاسخی واحد پذیرفته شده در جهان وجود ندارد.

با این همه، مساله موجودیت شعور در حیوانات، نتنها جالب و بلکه برای طبعیت زنده بسیار ضروری می باشد و علم نمی تواند در مقابل این سوال خاموش بماند، و حتمی به این سوالات پاسخ خواهد داد.

© Sputnik / Konstantin Mihalchevsky /  مراجعه به بانک تصاویر Лошадь в Симферополе, Крым
آیا حیوانات شعور دارند+عکس - اسپوتنیک افغانستان
Лошадь в Симферополе, Крым

برای حل سریع این مساله، سوال مطرح بحث به چند بخش تقسیم گردیده است که در آن نتنها ارگانهای حسگر وجود بررسی می گردد، بلکه حفظ آن در حافظه حیوان، سپس آزمایش آن در عمل مطرح بحث می باشد. مقایسه تجربه عینی، امکان انتخاب را فراهم می کند. فقط انسان از چنین نحوه شعور برخوردار است که می توانید سعی نماید، دریابید که آیا این کار در حیوانات به همین روش انجام می شود یا خیر. بخش دیگری از سؤال ، خودآگاهی است. در اینجا سوال مطرح می شود که آیا حیوانات خود را به عنوان موجودی جداگانه می شناسند، آیا می فهمند که دیگران چطور آنها را می بینند، آیا در مورد موقف خود بین سایر موجودات و اشیاء فکر می کنند؟

مطالعات زیاد در این عرصه صورت گرفته که نتایج شگفت انگیز با خود دارند. به گوریلا ها و شامپانزه ها آینه داده شد و ملاحظه گردید که آنها تصویر خود را شناختند. نتایج مثبتی از دلفینها و فیلها نیز به دست آمده که بسیار جالب است، به خصوص فیل ها. اما، همانطور که معلوم شد، پرندگان، مخصوصاً زاغ ها، به ویژه مینا ها از همه برتری دارند.

© Sputnik / Yuriy Somov /  مراجعه به بانک تصاویر Птенец вороны сидит на плече у пионера из школьного лесничества Борисовского лесного хозяйства
آیا حیوانات شعور دارند+عکس - اسپوتنیک افغانستان
Птенец вороны сидит на плече у пионера из школьного лесничества Борисовского лесного хозяйства

در اخیر می توان گفت که قشر جدید برای فعالیت عصبی بالاتر، در مغز وجود ندارد. چنین به نظر می رسد که برای چنین نوعی خودآگاهی به فعالیت رشته های اعصاب بسیار مورد نیاز نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала