بهره برداری نخستین کارخانه فرایند بادام در ولایت دایکندی 

© مقام ولایت دایکندی بهره برداری نخستین کارخانه فرایند بادام در ولایت دایکندی 
بهره برداری نخستین کارخانه فرایند بادام در ولایت دایکندی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر مقام ولایت دایکندی از بهره برداری نخستین کارخانه فرایند بادام در این ولایت خبر داد. 
دومین جشنواره گل بادام در دایکندی برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
دومین جشنواره گل بادام در دایکندی برگزار شد

به گزارش اسپوتنیک، دفتر مقام ولایت دایکندی امروز یک‌شنبه، ۸ سرطان ۱۳۹۹ نوشت: صبح امروز، نخستین کارخانه فرایند بادام در نیلی مرکز ولایت دایکندی زیر عنوان "کارخانه شگوفه‌های نیلی"، با حضور محترم "محمدضیا همدرد" والی دایکندی، سبحان نایبی و شیما محمدی اعضای شورای ولایتی، سید عبدالواحد فیروزی رئیس زراعت آبیاری و مالداری، رئیسان سکتوری، فاطمه یعقوبی معاون پروژه BRL مؤسسه آکسفام، کارکنان فابریکه مذکور و مردم محل به بهره‌برداری رسید.

در ادامه این خبرنامه آمده است، که به گفته فضل امیری، مدیر برنامه‌های انکشافی مؤسسه اکسفام، این کارخانه به ارزش ۶،۱ میلیون افغانی، مجهز به همه تجهیزات و امکانات، از پروژه (BRL) موسسه اکسفام، به هدفِ توانمندسازی و ارتقای ظرفیتِ زنان در امور اقتصادی ساخته شده است.

در این خبرنامه همچنان آمده است، که مقام ولایت، افتتاح اولین کارخانه پروسس بادام در دایکندی را به مردم این ولایت تبریک گفت و ایجاد چنین کارخانجات را در جهت رشد و افزایش محصولات زراعتی دایکندی به ویژه بادام ارزنده عنوان نمود. وی دایکندی را دارای اقلیم مناسب زراعتی خواند و بیان داشت؛ که شخصا از رئیس جمهور خواهان بازاریابی برای حاصلات زراعتی و باغی دایکندی و حمایت از دهقانانِ این ولایت گردیده و رئیس جمهور در این ارتباط وعده سپرده که طرح ریاست زراعت دایکندی مبنی بر تولید، پروسس و بازاریابی بادام دایکندی را که قبلا پیشنهاد شده بود، نهایی نماید.

مقام ولایت در ادامه علاوه کرد؛ که تاکید رئیس جمهور روی ترتیب یک طرح جامع، غرض بهبود وضعیت دایکندی است و ما در تلاش‌ هستیم تا با هماهنگی نهادهای دولتی و غیردولتی دایکندی، یک طرح عملی که اقتصاد عنصر مهم آن است، ترتیب نموده و به ریاست جمهوری پیشنهاد نمائیم.

سیدعبدالواحد فیروزی رئیس زراعت آبیاری و مالداری دایکندی، نیز با تائید سخنان مقام ولایت گفت؛ که ریاست زراعت در سال ۱۳۹۷ بنابر ضرورت، طرحی را غرض تولید، پروسس و بازاریابی بادامِ دایکندی به وزارت زراعت کشور پیشنهاد کرده بود اما کار آن نهایی نگردیده بود. او از همکاری مقام ولایت، جهت مطرح‌سازی موضوع با رئیس جمهور تشکر کرد و علاوه نمود؛ که با نهایی‌سازی طرح مذکور، محصول بادام دایکندی، افزایش و رشد خوبی خواهد یافت که در ایجاد زمینه کار و تقویت اقتصاد مردم این ولایت موثر خواهد بود.

یادآوری می کنیم، که ولایت دایکندی یکی از بزرگترین تولید کننده بادام در افغانستان به شمار می رود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала