آیا گروه BRICS می تواند به حل مناقشه مرزی بین چین و هند کمک کند؟

© REUTERS / REUTERS/Kenzaburo Fukuhara/Pool آیا گروه BRICS می تواند به حل مناقشه مرزی بین چین و هند کمک کند؟
 آیا گروه BRICS می تواند به حل مناقشه مرزی بین چین و هند کمک کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این کارشناس معتقد است اگر این منازعه رفع نشود، پس به اعتبار این گروه از دول با اقتصادهای در حال توسعه ضربه جدی وارد خواهد کرد. روسیه به مثابه میانجی دعوت شده بود که آن نقشی را که در سال 2017 در جریان درگیری بین چین و هند در فلات دوکلام ایفا کرده بود، به یاد می آورد.

اداوردو باتیستا (Eduardo Baptista) در مقاله منتشره در نشریه South China Morning Post (هانگ کانگ) می نویسد، برای یک دهه گذشته ، نارندرا مودی نخست وزیر هند و رئیس جمهور چین شی جینپینگ در اجلاس سالانه BRICS دست یکدیگر را گرفتند ، گروهی از اقتصادهای نوظهور که شامل برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی است.

نیروهای سرحدی هند - اسپوتنیک افغانستان
عواقب درگیری سرحدی بین هند و چین

با این حال ، امسال هیچ تجلی عمومی وحدت پیش بینی نمی شود ، زیرا روابط هند و چین به دلیل حادترین درگیری مرزی در چند دهه گذشته در حال سقوط آزاد است.

اختلاف منظر تقابل در فلات Doklam در سال 2017 و درگیری فعلی می تواند بسیاری از موارد را روشن کند. در شانزدهم ژوئن سال 2017 ، نیروهای چینی تجهیزات ساختمانی و تجهیزات راه سازی را به دوکلام به منطقه فلات واقع در مرز چین ، هند و بوتان فرستادند. دو روز بعد ، سربازان هندی با اسلحه و بولدوزر وارد منطقه شدند تا جلوی ساخت و ساز را بگیرند.

در شانزدهم جون سال جاری، درگیری شدید بین نیروهای چینی و هندی در دره گالوان، واقع در منطقه مورد مناقشه لاداکها، منجر به کشته شدن حداقل 20 سرباز هندی شد (مرگ آنها بعداً رسماً تأیید شد).

دکتر راجان کمار (Rajan Kumar)، استاد امور بین الملل در پوهنتون جواهر لعل نهرو در دهلی نو گفت: "پس از درگیری در دوکلاما در هند، صحبت های زیادی می شد که ممکن است مودی به گردهمایی نیاید."

پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو - اسپوتنیک افغانستان
پس از درگیری در منطقه مرزی چین و هند؛ توافق دوکشور با حل مناقشه از طریق گفتگو

تفاوت اساسی این بار شدت درگیری است، در نتیجه برای اولین بار پس از سال 1962 چندین نفر کشته شدند. به گفته کارشناسان، در صورت عدم یافتن راه حل دائمی برای این اختلاف مرزی، روابط دو کشور می تواند فراتر از نقطه بازگشت خواهند گذشت.

مادهاو نلاپات (Madhav Nalapat)، پروفیسور ژئوپلیتیک در آکادمی آموزش عالی مینیپال (Manipal Academy of Higher Education) هند، گفت: "در حال حاضر، روحیه موجود در هند اجازه حفظ روابط تجاری و بیزنس عادی در کدام عرصه را نمی دهد."

در طی ده سال گذشته، گروه BRICS یک بستر اصلی برای همکاری هند و چین بوده است. این گروه در ابتدا در سال 2009 و بدون مشارکت آفریقای جنوبی تشکیل شد که یک سال بعد به آن پیوستند. اولین بیانیه مشترکی که در نشست سال 2010 تصویب شد، از "تحول در مدیریت جهانی" و همچنین "دیپلوماسی چند قطبی" حمایت می کند.

امسال، انتظار می رود اجلاس BRICS در تاریخ 13 نوامبر در سانکت پتربورگ روسیه برگزار شود، زیرا نسبت بیماری همه گیر covid-19 از مسکو، طور که در ابتدا برنامه ریزی شده بود، صرفنظر شد.

Участники военного парада в Нью-Дели - اسپوتنیک افغانستان
هند و چین نیروهای خود را در سرحد مستقر کردند

مت فرچن (Matt Ferchen)، رئیس مطالعات جهانی چین در موسسه Mercator در برلین (Mercator Institute for China Studies)، گفت: "گروه BRICS بر مفکوره وسیع تر از همبستگی اقتصاد های در حال انکشاف و تمایل اجازه نه دادن به امریکایی ها و اروپایی ها در مورد دکته نمودن مقررات مالی جهانی ایجاد شده است است."

امنیت منطقه ای، به طور معمول، یک موضوع ثانوی در دستور کار گروه BRICS است. بیانیه های مشترک پس از هر نشست بریکس همیشه منعکس کننده یک موضع واحد علیه تروریسم جهانی یا علیه جنگ داخلی در شرق نزدیک و بخش هایی از آفریقا است، اما نه بیش از این.

درگیری میان نیروهای نظامی هند و چین - اسپوتنیک افغانستان
درگیری میان نیروهای نظامی هند و چین

ولی، کمار از پوهنتون جواهر لعل نهرو معتقد است که روسیه آشکارا نقشی را که در طول درگیری در فلات دوکلام ایفا کرده است، در حال تکرار آنست. به گفته کمار، در طی مکالمات با دیپلومات های روسی در سال 2017، برای او واضح شد که روسیه قبل از نشست بریکس نقش اساسی در کاهش تنش ها داشته است.

وی گفت: "از طریق مجاری دیپلوماتیک غیر رسمی، روسیه، هند و چین راه حلی برای همه مسائل یافتند و اجلاس BRICS برگزار شد."

به گفته كمار، اگر درگیری نظامی فعلی حل نشود، اقتدار گروه بریكس به شدت ضربه خواهد خورد.

هند چند جنگنده و هلیکوپتر به مرز با چین فرستاد - اسپوتنیک افغانستان
هند چند جنگنده و هلیکوپتر به مرز با چین فرستاد

کمار گفت: "شما نمی توانید بگویید که شما یک قدرت جهانی هستید، و از پشیمان شدن از شرکت در مدیریت جهانی، و در عین حال شرکت در یک درگیری مسلحانه در مرز به یک دلیل جزئی، پشیمان هستید."

لی از پوهنتون آلبورگ با این نظر موافق است. وی معتقد است كه حمایت جدی چین از گروه BRICS ناشی از این فهم است كه "ایالات متحده توانست نظم جهانی را از طریق نهادهای بین المللی و همچنین به این دلیل كه آنها سایر كشورها را وادار به بازی كردن مطابق با قواعد بازی خود وادار كنند."

لی گفت: "ادعای چین مبنی بر نقش برجسته در عرصه بین المللی تا حدودی به ادامه حضور بریكس بستگی دارد." - BRICS یکی از زاده های چین است. اگر این گروه از بین برود، ضربه جدی به سیاست خارجی پیکن وارد خواهد شد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала