پسران نوجوان افغان بازیچه نظامیان "بچه‌باز"

© REUTERS / Parwiz Parwizپسران نوجوان افغان بازیچه سربازان "بچه‌باز"
پسران نوجوان افغان  بازیچه سربازان بچه‌باز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در خصوص ترویج "بچه بازی" در میان نیرو های امنیتی، افغانستان را در میان بدترین کشورها از دیدگاه استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان قرار داده است.

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه (2020) خود زیر عنوان "قاچاق انسان" اعلام کرد که «گزارش‌های مداوم درباره "بچه‌بازی" توسط نیروهای ارتش ملی، پولیس ملی، مسئولان پولیس محلی وجود دارد، ولی هرگز افسران به خاطر "بچه بازی" در افغانستان مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند."

"بچه‌بازی" واژه‌ای است در گفتار عامیانه مردم افغان به معنای هر گونه سوء استفاده جنسی از کودکان  و نوجوانان. حضور این واژه اخیرا در میان نیرو های مسلح افغانستان نیز کاربرد پیدا نموده است.

در گزارش آمده که بر اساس اعتراف مقام‌های محلی، شماری از افراد پلیس، به ‌ویژه فرماندهان در پاسگاه‌های دورافتاده، کودکان را برای "بچه‌بازی" استخدام می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا گفته که حتی در جریان تهیه این گزارش، "چندین مورد" خبرهایی از "بچه‌بازی" در نهادهای دولتی و همچنین استخدام کودکان سرباز در افغانستان دریافت کرده است.

در گزارش آمده که وزارت‌های داخله و دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان همواره انکار کرده‌اند که از بچه‌ها استفاده کرده و یا آنان به عنوان سرباز استخدام شده باشند.

 آلیس ویلز: بچه بازی در هیچ جامعه ای پذیرفتنی نیست  - اسپوتنیک افغانستان
آلیس ویلز: بچه بازی در هیچ جامعه ای پذیرفتنی نیست

پاسخ حکومت افغانستان به نشر این گزارش چیست؟ برای جلوگیری از آزار جنسی کودکان در کشور چه سیاستی روی دست است؟ و آیا استخدام افراد زیر سن 18 سال در صفوف نیروهای امنیتی افغان حقیقت دارد؟

مروه امینی معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان در مورد گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت:

«ما گزارش نشر شده در پیوند به جذب افراد زیر سن قانونی یا زیر سن هژده سال را در صفوف نیرو های امنیتی افغانستان مطالعه نمودیم و به سلسله اقدامات و اصلاحات عملی که در این راستا انجام شده و چون در گذشته نیز این مشکل وجود داشت، ما بخاطر جلوگیری از استخدام افراد زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی و بخاطر نظارت از کارکرد همکاران ملکی و نظامی، اداره‌ای را زیر نام "ریاست امنیت داخلی" ایجاد کردیم و از ایجاد این ریاست یک و‌نیم سال می‌گذرد. وظیفه این ریاست مبارزه با فساد طرز رفتار سلوک پولیس و جلوگیری از استخدام افراد زیر سن در صفوف پولیس است و ما این ریاست را به گونه جدی نظارت داریم و مطابق به قانون عمل می‌کنیم».

به گفته معاون  سخنگوی وزارت داخله، به هدف شناسایی هویت و مشخصات منسوبین پولیس ، سیستم "اپس" ایجاد شده که یکی از اهداف این سیستم، جلوگیری از جلب و جذب افراد زیر سن 18سال در صفوف پولیس ملی می‌باشد و تا اکنون 80 در صد منسوبان پولیس ملی ثبت این سیستم شده‌اند.

مروه امینی می‌گوید:

«به خاطر بهتر شناختن و داشتن مشخصات نیرو های امنیتی بایومتریک میشوند و معاشات و تمامی معلومات کارمندان نظامی در آن درج میشود و هشتاد درصد این موضوع تکمیل گردیده است و اطمینان میدهم که روند اصلاحات در بخش ساختار، فساد، رفتار و سلوک را بررسی نموده و اصلاحات لازم را خواهیم آورد».

شایان ذکر است که "بچه‌بازی" گرچه در کود جزا جرم پنداشته شده، اما تاکنون کسی در پیوند به این جرم محاکمه نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала