اعمال شیوه‌های خشونت‌آمیز در مناطق تحت کنترل طالبان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که با اعمال شیوه‌های خشونت‌آمیز از سوی طالبان در مناطق تحت کنترل این گروه، بلند کردن صدای اعتراض برای مردم دشوار و خطرناک شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی که تحت نام «تو حق شکایت نداری» به نشر رسیده، می‌گوید که در مناطق تحت کنترل گروه طالبان، مردم به حقوق اساسی ‌شان دسترسی ندارند.

در این گزارش که با 138 نفر در ولایت‌های هلمند، کندز و میدان‌وردک به ‌طور حضوری صحبت شده است. بیشتر مصاحبه‌ شوندگان نیز از میان فرماندهان، سربازان گروه طالبان، داکتران، آموزگاران، بزرگان قوم و دانش‌آموزان در محلات تحت کنترل طالبان انتخاب شده است.

ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن دو نیروی خیزش مردمی در کمین طالبان در ننگرهار

بر اساس این گزارش، مردم آزادی انتقاد و پرسش از عملکرد طالبان را ندارند، حقوق زنان و دختران نقض می‌شود و در برابر آزادی بیان و رسانه‌ها هم محدودیت وجود دارد.

هرچند در این گزارش به پیشرفت‌های اندکی در زمینه‌ی آموزش دختران در محلات تحت کنترل طالبان اشاره شده، اما این پیشرفت‌ها ناکافی دانسته شده است.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که نقض گسترده‌ی حقوق بشر از سوی طالبان نگرانی شدیدی را در ارتباط به اراده و تعهد این گروه نسبت به این ارزش‌ها، در توافق احتمالی صلح در آینده بر می‌انگیزد.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و گروه طالبان از بیش از یک سال به این طرف جریان دارد. نتایج این گفت‌وگوها امضای توافق‌نامه‌ی صلح دوحه را در پی داشت.

براساس این توافق‌نامه، پس از رهایی پنج ‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک ‌هزار زندانی دولت افغانستان، باید مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز می‌شد، اما تا کنون نه روند رهایی زندانیان کامل شده و نه تاریخ مشخص آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مشخص.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала