گزارش یوناما درباره افغانستان؛ شش ماه گذشته 800 غیر نظامی کشته و زخمی شده اند

© Sputnik / JAKگزارش یوناما درباره افغانستان؛ شش ماه گذشته 800 غیر نظامی کشته و زخمی شده اند
گزارش یوناما درباره افغانستان؛ شش ماه گذشته 800 غیر نظامی کشته و زخمی شده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید در شش ماه گذشته بیش از هشتصد غیرنظامی در افغانستان به گونه‌ی هدفمند کشته و یا زخمی شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر خبر اعلام کرده است که یافته های ابتدایی نشان می دهند که در شش ماه اول سال 2020 بیش از 800 فرد ملکی در حملات عمدی بر افراد ملکی کشته و زخمی شده اند. یوناما مسئولیت تقریبا نیمی از تلفات افراد ملکی را به طالبان نسبت داده است.
اعلامیه‌ی دفتر سازمان افزوده است که یوناما به ویژه در مورد 18 حادثه هدف قرار دادن عمدی رهبران مذهبی (6 حادثه در ماه جون)، 13 حادثه هدف قرار دادن کارکنان صحی (2 حادثه در ماه جون) که در سال جاری تائید شده است، 11 حادثه هدف قرار دادن اعضای سیستم قضایی (3 حادثه در ماه جون) که امسال تائید شده است، 6 حادثه هدف قرار دادن فعالین جامعه مدنی که امسال تائید شده است، 5 حادثه هدف قرار دادن نهادهای غیر دولتی که امسال تائید شده است (یک حادثه در ماه جون) و 3 حادثه هدف قرار دادن خبرنگاران که امسال تائید شده است، ابراز نگرانی نموده است.
هیت معاونت ملل متحد در افغانستان از تمام طرف ها می خواهد تا تلاش هایشان را برای حفاظت افراد ملکی از آسیب دیدن بیشتر ساخته و برای حفظ جان مردم و مساعد ساختن وضعیت برای برگزاری گفتگوهای آینده در دوحه، جنگ را کاهش دهند.
در همین حال لاینز که رئیس یوناما نیز می باشد گفت: "تخریب کنندگانی وجود دارند که خواهان پایان یافتن جنگ نیستند." وی افزود: "مهم نیست آنها چه تاکتیکی را برای تخریب پروسه صلح به کار می برند، به آنها اجازه داده نخواهد شد تا موفق شوند."
در بخشی از اعلامیه آمده است که در سه ماه نخست سال روان میلادی، شلیک‌های غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی در مناطقی که غیرنظامیان زندگی می‌کنند سبب 25 درصد تلفات غیرنظامیان شده است.
از سویی هم یافته های ابتدایی یوناما نشان می دهد که در 29 ماه جون در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، شمار زیادی از تلفات افراد ملکی از اثر فیر خمپاره هایی بوده است که اردوی ملی افغانستان در جواب فیر طالبان انجام داده است.
بر علاوه، اخیرا در شمار تلفات افراد ملکی از اثر استفاده طالبان از ماین های جاسازی شده، افزایش به وجود آمده است، در هفته بعد از آتش بس عید، این ماین های جاسازی شده، عامل عمده وارد آمدن تلفات به افراد ملکی بوده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала