مهمترین هدف توافقنامه امریکا با طالبان نجات جان سربازانش است

© REUTERS / Omar Sobhaniمهمترین هدف توافقنامه امریکا با طالبان نجات جان سربازانش است
مهمترین هدف توافقنامه امریکا با طالبان نجات جان سربازانش است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادعای صلح دوستی و تلاش امریکایی ها برای گفت و گو با طالبان در دوحه، تنها به منظور نجات جان سربازان امریکایی حاضر در افغانستان بوده است.
مسکو: امریکا و طالبان دوستدار اجرای توافق نامه صلح هستند - اسپوتنیک افغانستان
مسکو: امریکا و طالبان دوستدار اجرای توافق نامه صلح هستند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، تحلیلگران سیاسی می گویند، که در توافقنامه صلح که میان طالبان و امریکا در دوحه قطر امضا شد، شهروندان افغانستان هیچ جایگاهی ندارد و این توافق نامه تنها به منظور نجات جان سربازان این کشور از افغانستان بوده است. 

مایک پمپئو دوشنبه گذشته در گفت وگوی تیلیفونی با ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان از وی خواست، که بر اساس توافقنامه قطر به تعهدات خود وفادار مانده و از حمله به نظامیان امریکایی خودداری کنند.
هرچند این بخش از سخنان پمپئو در تویت سهیل شاهین سخنگوی طالبان در دوحه منتشر نشده بود اما پمپئو خود در تئیتی این موضوع را منتشر کرده است.
پس از امضای توافقنامه دوحه در ۲۹ فیبروری تاکنون، طالبان هیچ حمله‌ای به نظامیان امریکایی انجام نداده اما در مقابل حملات خود به نیروهای افغانستان را شدت بخشیده است.
اینکه چه چیز باعث شده که بدون حمله طالبان وزیر خارجه امریکا از طالبان بخواهد که به تعهد خود مبنی بر عدم حمله به نظامیان امریکایی پایبند بمانند، روشن نیست.
اما آنچه روشن و آشکار است اینکه آمریکا بدنبال منافع خود بوده و پایان جنگ و متوقف شدن کشتار افغانستانی ها برای امریکا اهمیتی ندارد و مردم افغانستان به این نیت امریکا پی برده اند.
زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان هم در رابطه با افزایش حملات طالبان گفته بود که در توافقنامه دوحه درباره عدم حمله طالبان به نیروهای افغانستان توافقی وجود ندارد که این اظهار نظر خود صدور مجوز حمله و شدت جنگ به طالبان است.
ولی الله شاهین کارشناس سیاسی می گوید، که جنگ افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه در هاله‌ای از ابهام است و شدت جنگ ما را به فکر وا داشته که خلاء توافقنامه طالبان و امریکا چیست که بر شدت جنگ افزوده است.
به باور شاهین از وضعیت چنین فهمیده می شود که مردم افغانستان نباید به دنبال صلح امریکایی باشند و باید خود مردم اقدام کرده، دولت و طالبان را مجبور کنند که دست از جنگ برداشته و پشت میز گفت‌وگو حاضر شوند.
وی معتقد است مردم افغانستان به صورت یک صدا دنبال صلح و پایان جنگ هستند و نیت دیگران برای صلح این کشور روشن نیست.
طارق فرهادی کارشناس امور بین الملل نیز معتقد است، افراد و گروههایی در میان دولت افغانستان و طالبان وجود دارند که روند گفت‌وگوی صلح بین افغانستان را به تأخیر می اندازند و معتقدند که امکان دارد ترامپ در انتخابات آتی امریکا شکست بخورد و سیاست امریکا در قبال افغانستان تغییر کند.
به باور این افراد، اگر ترامپ شکست بخورد جنگ افغانستان باردیگر شدت خواهد یافت و افزون بر امریکا این بار نقش کشورهای دیگر در موضوع افغانستان افزوده خواهد شد.
در این حال خلیل‌زاد در سفر خود عازم ازبکستان شده و پس از دیدار با وزیر خارجه این کشور از طریق ویدئو کنفرانس با وزیران خارجه قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو کرده است.
وی در تویتی نوشته است که در نشست (C۵ + ۱) که با حضور وزرای خارجه تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شده بود، درباره روند صلح افغانستان گفت‌گو کرده‌است.
اکنون افغانستانی ‌ها از صلح آمریکایی ناامید شده‌اند و تنها امید آنها به همکاری صادقانه کشورهای همسایه و منطقه است که در این اواخر آمادگی‌های خود را برای تأمین صلح اعلام کرده‌اند.
برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه ازبکستان نوشته اند که وی در گفت‌وگو با «کوریا تایمز» خواهان سهم  طالبان در قدرت شده و گفته است که آماده همکاری برای تأمین صلح در افغانستان است.

یادآوری می کنیم، که ایالات متحده امریکا و گروه افراطی طالبان پس از هجده سال درگیری نخستین توافقنامه صلح را در دوحه پایتخت قطر امضا کردند، که در این توافق نامه سرآغاز بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در چهارده ماه و آغاز گفت و گو های میان افغانستان پس از داد و ستد زندانیان آمده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала