حکومت افغانستان فردا درمورد رهایی صدها زندانی طالب تصمیم می‌گیرد

© East News / Muhammed Muheisenحکومت افغانستان فردا درمورد رهایی صدها زندانی طالب تصمیم می‌گیرد
حکومت افغانستان فردا درمورد رهایی صدها زندانی طالب تصمیم می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع در حکومت می‌گویند که فردا (روز یکشنبه) در مورد آزادی صدها زندانی طالبان جهت شروع زود هنگام گفتگوهای بین‌الافغانی، تصمیم گرفته خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، در حالی که یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای شروع مذاکرات میان افغانی، رهایی تمامی زندانیان از سوی حکومت و طالبان گفته شده است، اما حکومت افغانستان چندی است که این روند را متوقف کرده است. منابع می‌گویند که حکومت افغانستان با رهایی حدود ۱۰۰ زندانی طالب که در حملات مرگبار و جرایم سازمان یافته دست دارند مخالفت دارد.

راس ویلسون، سفیر امریکا در کابل می‌گوید: "بسیاری از زندانیان رها شده افراد خوب نیستند. آنها به گونه واضح در جنگ در برابر افغان ها شامل بودند. اما دولت افغانستان مخلصانه آنها را برای اعتماد سازی از بند رها کرده است. آرزو داریم که با تکمیل ۵ هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی افغان گفتگوهای بین‌الافغانی شروع شود".

زندانیان حکومت - اسپوتنیک افغانستان
آزادی یک گروه دیگر زندانیان دولتی از سوی طالبان

درهمین حال منابع در حکومت افغانستان می گویند که قرار است فردا درباره رهایی چند صد زندانی دیگر طالبان تصمیم گرفته شود. به گفته ی این منابع این تصمیم از بهر شروع زود هنگام گفتگوهای میان افغانی گرفته خواهد شد.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفته است: "حکومت افغانستان تمام گام‌های لازم برای شروع مذاکرات میان افغانی را برداشته است، انتظار ما از طالبان این است که با کاهش خشونت ها وارد مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شوند ".

بر بنیاد آمار حکومت افغانستان، تا اکنون نزدیک به ۴ هزار زندانی طالب از زندان آزاد شده اند‌. همین گونه طالبان هم گفته اند که بیش از هفتصد زندانی وابسته به حکومت را آزاد کرده اند.

انتظار می رود که مذاکرات بین‌الافغانی در جریان همین ماه در دوحه برگزار شود، اما افزایش خشونت‌ها ازسوی طالبان و نیز عدم رهایی برخی زندانیان طالب از سوی حکومت، مانع شروع این گفتگوها پنداشته می‌شوند. امریکا از حکومت افغانستان و طالبان خواسته است که هرچه فوری باید چالش‌های باقی مانده از برابر مذاکرات بین‌الافغانی را بردارند.

پیش از این گزارش شده بود که ستیفانو پونتی کوروو، نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان با نشر یک پیام ویدیویی در توییترش گفته که همراه با جنرال سکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان در بروکسل با سرمنشی عمومی ناتو و دیگر مقام‌های این پیمان روی موضوعات افغانستان گفتگو کرده‌اند.

پونتی کوروو گفته که افزایش حملات طالبان بر نیروهای امنیتی، مانع بزرگ بر سر راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала