عطا محمد نور: ربانی و احمدضیا مسعود رهبری جمعیت را انحصار کرده اند

© Photo / Ata Mohammad Noor FBعطا محمد نور: ربانی و احمدضیا مسعود رهبری جمعیت را انحصار کرده اند
عطا محمد نور: ربانی و احمدضیا مسعود رهبری جمعیت را انحصار کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اوج اختلاف‌ها میان شماری از رهبران حزب جمعیت اسلامی، عطامحمد نور، صلاح‌الدین ربانی و احمد ضیاء مسعود را به انحصارگرایی درازمدت در رهبری این حزب متهم می‌سازد.

به گزارش اسپوتنیک، آقای نور در گفتگو با طلوع نیوز، ادعا دارد که از مدت‌ها پیش، میان شماری از رهبران جمعیت، اختلافاتی وجود داشته‌اند: «گفتند در آن جلسه‌یی که قانونی‌صاحب باشد، من نمی‌روم. در آن‌ جلسه‌یی که داکتر صاحب عبدالله باشد، من نمی‌روم. در آن جلسه‌یی که فلانی باشد، من نمی‌روم. در آن جلسه‌یی که واقف حکیمی - از جمعیتی‌های اصیل، سخنگوی جمعیت - باشد، من نمی‌روم. به کدام جلسه می‌روی؟ جلسه‌یی که خودش (اعضایش را) خوانده باشد و مچم کی استند آنان و کی باید بوده باشند!»

انشعاب در جمعیت؛ تعلیق عضویت نور، قانونی و چند تن دیگر از سوی ربانی - اسپوتنیک افغانستان
انشعاب در جمعیت؛ تعلیق عضویت نور، قانونی و چند تن دیگر از سوی ربانی

او در این باره می‌افزاید: «دیده شد که ربانی‌صاحب نمی‌خواهد کنگره دایر شود و می‌خواهد که این ریاست را در قبضه خود داشته باشد، به هر عنوانی که می‌شود. شما ببینید، این گپ ساده نیست! دو ماه سرپرست و نُه سال ریاست!! » 
نور، اوضاع کنونی جمعیت اسلامی را بسیار آشفته، نامنظم و غیرسازمان‌یافته می‌داند و تصمیم اخیر شماری از سران جمعیت را دربارۀ کنار گذاشتن صلاح‌الدین ربانی، برخاسته از همین وضع می‌گوید: «اگر جمعیت در همین بازی (تحولات کشور) شریک نبوده نباشد، واضح است که جمعیت می‌رود به طرف انزوا، که ما خدانخواسته وضعیت بد جمعیت را نظاره‌گر بوده باید باشیم که این را ما نمی‌خواهیم!»

اما احمدضیاء مسعود، خود عطامحمد نور را عامل نابسامانی‌ها در جمعیت اسلامی می‌شناسد و او را به استفاده سوء و معامله‌گری با حکومت به‌نام جمعیت اسلامی متهم می‌سازد: «باعث تمام بی‌کفایتی‌ها و کم‌کاری‌ها، خود استاد عطامحمد نور بود به‌حیث رئیس اجرایی جمعیت و از نام جمعیت، بسیار زیاد سوء استفاده هم کرد و چندین دفعه داخل تعامل سیاسی شد با آقای اشرف غنی، به نام جمعیت، که اصلاً شورای رهبری جمعیت هیچ در جریان نبود. در قسمت برگزاری کنگره، در یک مرحله، کنگره کاملأ آماده شده بود که مثلاً برگزار شود، خود همین استاد عطامحمد نور گفت که بنابر دلایل امنیتی، ما نمی‌توانیم که کنگره را برگزار بکنیم».

به روز شنبه، شماری از اعضای جمعیت اسلامی در بدخشان، نیز در پشتیبانی از صلاح‌الدین ربانی، برنامه‌یی را برگزار کردند.

اختلاف‌ها در جمعیت اسلامی، پس از آن به بیرون درز کردند که هفته پیش، شماری از اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی به رهبری عطامحمد نور گفتند که عنایت‌الله شاداب را به‌گونۀ موقت به‌جای صلاح‌الدین ربانی، به ریاست این شورا برگزیده‌اند؛ اما صلاح‌الدین ربانی، در واکنش به این تصمیم، در بیانیه‌یی که در صفحه فس‌بوکش پخش شد، این اعضای رهبری شورای جمعیت اسلامی را به استفاده سوء از نام و نشان این حزب متهم کرد و گفت که عضویت چند تن را در جمعیت اسلامی، به‌شمول عطامحمد نور، به حالت تعلیق درآورده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала