کنفرانس منطقه‌ای صلح؛ افغانستان میزبان نمایندگان 20 کشور جهان

© SputnikФлаг Афганистана
Флаг Афганистана - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است کنفرانس منطقه‌ای پیرامون صلح امروز با اشتراک 20 کشور و سازمان بین‌المللی در محوریت افغانستان برگزار ‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، حکومت افغانستان امروز دوشنبه (16 سرطان) میزبان نمایندگان حدود 20 کشور منطقه و سازمان‌های جهانی است.

این کنفرانس به هدف تقویت اجماع منطقوی برای صلح افغانستان قبل از آغاز گفت‌وگوها با طالبان دایر می‌شود تا بر اساس آن مذاکرات بین‌الافغانی بزودی آغاز شود.

این کنفرانس به شکل ویدیویی پیگیری می‌شود و در آن روی کاهش خشونت‌ها، رهایی زندانیان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و نتایج روند صلح در کشور بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

اجماع منطقوی و جهانی در مورد صلح افغانستان قبل از این نیز ایجاد شده بود، ولی حال مقام‌های افغان تلاش دارند این اجماع را تقویت بخشیده و گفت‌وگو با طالبان به زودی آغاز شود.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این رابطه گفته است: "این کنفرانس با سخنرانی رئیس جمهور آغاز خواهد شد و تحت ریاست وزیر امور خارجه به پیش خواهد رفت. هدف آن تقویت اجماع منطقوی و جهانی است تا مذاکرات صلح به زودی آغاز شود و به نتایح مطلوب برسد."

مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل  - اسپوتنیک افغانستان
صلح افغانستان، محور گفتگوی خلیلزاد و وزرای خارجه کشور های آسیای مرکزی

مقامات در وزارت امور خارجه هم‌چنان تصریح می‌کنند که دو کنفرانس دیگر نیز در هفته جاری تنظیم شده است. قرار است روز سه‌شنبه نشست سه جانبه افغانستان،‌ پاکستان و چین زیر نام «دیالوگ استراتیژیک» با حضور اعضای عالی‌رتبه وزارت‌های امور خارجه سه کشور پیگیری شود. هم‌زمان با آن،‌ کنفرانس بین‌المللی پیرامون موضوعات صلح در کشور نیز روز سه‌شنبه به گونه ویدیویی تدارک دیده شده و با حضور 18 کشور و سازمان بین‌المللی دنبال می‌شود.

این نشست‌ها در حالی برگزار خواهد شد که روند صلح افغانستان به رهایی زندانیان دو طرف پیوند خورده است. حکومت می‌گوید که موقف خویش پیرامون رهایی زندانیان طالب را در جریان روزهای آینده همگانی می‌کند. طالبان اما پیش‌تر تصریح کرده‌اند که بدون رهایی کامل زندانیان‌شان وارد مذاکرات بین‌الافغانی نخواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала