افغانستان از طریق راه آهن به بندر چابهار وصل می‌شود

© Fotolia / Herreneckافغانستان از طریق راه آهن به بندر چابهار وصل می‌شود
افغانستان از طریق راه آهن به بندر چابهار وصل می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات ایرانی اعلام کردند که طرح ریل گذاری راه آهن زاهدان-چابهار را آغاز کردند. با شروع این طرح افغانستان نیز می تواند کالاهای خود را از این طریق به کشورهای آسیایی ارسال کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، رسانه های ایرانی گزارش دادند که ایران ریل گذاری 628 کیلومتر مسیر راه آهن زاهدان – چابهار را روز گذشته (سه شنبه) آغازکرده است. هدف از اجرای این طرح اتصال چابهار به شهر زاهدان ایران و در نتیجه به افغانستان و کشورهای آسیایی اعلام شده است.

بانک مرکزی ایران با راه‌اندازی شعبه «غضنفر بانک» افغانستان در چابهار موافقت کرد - اسپوتنیک افغانستان
نمایندگی غضنفر بانک در ایران؛ گامی برای افزایش روابط تجاری

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته که این پروژه معاهدات منطقه‌ای تهران به ویژه معاهدات سه جانبه‌ای ایران، افغانستان و هند را تقویت می‌کند و در نهایت بهره برداری از بندر چابهار را به دنبال دارد.

او گفته که از سال 1396 تاکنون روند توسعه و بهره برداری از بندر چابهار، چهار برابر افزایش یافته و اکنون به حدود سه و نیم میلیون تن بار رسیده است.

مقامات ایرانی گفته اند که یکی از اهداف این طرح، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی است.  

افغانستان در سال‌های اخیر به صادرات از طریق بندر چابهار چشم دوخته است و به دلیل تنش سیاسی طولانی مدت با پاکستان در سال های اخیر تلاش کرده که مسیرهای جدید برایش پیدا کند. اکنون بیشتر انتقالات ریلی میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала