قطعنامه ارسال کمک‌های انسانی به سوریه تصویب نشد

© AFP 2023 / Timothy A. Clary قطعنامه ارسال کمک‌های انسانی به سوریه تصویب نشد
قطعنامه ارسال کمک‌های انسانی به سوریه تصویب نشد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قطعنامه پیشنهادی روسیه برای ارسال کمک‌های انسانی از یک مرز مشخص سوریه توسط شورای امنیت به تصویب نرسید.

به گزارش اسپوتنیک، کریستوف هاسگن، نماینده دائم آلمان در سازمان ملل گفت که شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه پیشنهادی روسیه برای ارسال کمک‌های انسانی از یک مرز مشخص سوریه پشتیبانی نکرد.

وی گفت: چهار عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای دادند، هفت رای مخالف، چهار رای ممتنع. این قطعنامه به تصویب نرسید زیرا تعداد آرا لازم را کسب کرده نتوانست.

برای تصویب این قطعنامه از 15 رای 9 رای مثبت لازم بود تا این قطعنامه به تصویب برسد 

یک روز پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک برای تمدید برنامه ارسال کمک‌های انسانی از مرزهای سوریه بدون هماهنگی با دولت مشروع و قانونی این کشور به سد مخالفت روسیه و چین برخورد کرد و وتو شد، روسیه قطعنامه دیگری پیشنهاد کرد.

نبنزیا: سرویس های خارجی برای داعش در افغانستان جنگ افزار تهیه می کنند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه و چین قطعنامه ارسال کمک‌ها به سوریه را وتو کردند

این پیش‌نویس عصر چهارشنبه در نشست مجازی شورای امنیت به بحث گذاشته شد اما با وجود رای مثبت روسیه، چین، آفریقای جنوبی و ویتنام و آرای ممتنع اندونیزیا، نیجریا، سنت وینسنت و گرنادینس و تونس، با مخالفت بلجیم، آلمان، فرانسه، استونیا، بریتانیا، جمهوری دومنیکن و امریکا مواجه شد.

پیش‌نویس این قطعنامه که روز گذشته در میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، مشخص بود که رای لازم را برای تصویب در اختیار نخواهد داشت چرا که غربی‌ها از وتوی روسیه و چین نسبت به قطعنامه پیشنهادی آلمان-بلجیم به شدت ناراحت بودند.

با این وجود، روسیه پیشنهاد داد که تنها از طریق مرز باب الحوا برای مدت 6 ماه امکان ارسال کمک به داخل سوریه فراهم شود و از دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواست تا در پایان ماه اگست، گزارشی از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم اقدامات قهری یکجانبه که بر سوریه اعمال شده است را از منظر وضعیت اقتصادی-اجتماعی و ارسال کمک انسانی از خارج از سوریه فراهم سازد.

این موضوع به تروریسم اقتصادی اشاره دارد که بر سوریه تحمیل شده است و در ماه‌های اخیر چین و روسیه بارها آن را برجسته کرده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه با پیش‌نویس قطعنامه آلمان-بلجیم که روز سه‌شنبه شکست خورد در این موضوعات اختلاف دارد که آنها خواسته بودند ارسال کمک‌ها از باب السلام و باب الحوا به مدت 12 ماه، مجاز شود.

همچنان آنها از دبیرکل خواسته بودند تا گزارشی را درباره تاثیر کووید-19 بر ارسال کمک‌های انسانی اعم از تجهیزات طبی و جراحی به سوریه به ویژه شمال شرق آن کشور تا پایان ماه اگست امسال، فراهم آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала