حل اختلاف‌ها دربارۀ رهایی 592 زندانی طالب

© AFP 2023 / Wakil Kohsarحل اختلاف‌ها دربارۀ رهایی 592 زندانی طالب
حل اختلاف‌ها دربارۀ رهایی 592 زندانی طالب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع می‌گوید که به‌جای 592 زندانی طالب که دربارۀ رهایی آنان اختلاف وجود داشت، قرار است 592 زندانی دیگر، بربنیاد یک فهرست تازۀ طالبان، از زندان‌ها رها شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، تاکنون چهار هزار و 19 زندانی طالب از زندان‌های حکومت رها شده‌اند و طالبان نیز 737 زندانی حکومت را از بند رها ساخته‌اند.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که قرار است شماری از زندانیان طالبان که به‌جرم‌های جنایی بازداشت شده‌اند، رها نشوند.

طالبان آمریکا را مسئول عدم آزادی زندانیان خود دانست - اسپوتنیک افغانستان
طالبان آمریکا را مسئول عدم آزادی زندانیان خود دانست

بربنیاد توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان، قرار است حکومت 5 هزار زندانی طالبان را آزاد کند و طالبان هم بیش از یک‌هزار زندانی نیروهای دولتی را رها سازند.

طالبان گفته‌اند که تا زمانی‌که 5 هزار زندانی آنان رها نشوند، آنان گفتگوهای صلح را آغاز نخواهند کرد.

روز گذشته، اعضای هیئت گفتگوکنندۀ صلح، گفتند که این هیئت آمادۀ گفتگوها با طالبان است اما تاکنون زمان آغاز این گفتگوها مشخص نشده‌است.

اعضای این هیئت تأکید دارند که برای آغاز این گفتگوها نیاز است تا سطح خشونت‌ها پایین بیایند و اعتماد لازم ایجاد شود.

نادر نادری، یک عضو این هیئت می‌گوید که 21 عضو این هیئت در چهار گروۀ کاری برای آماده‌گی‌ها ازبهر آغاز گفتگوهای صلح کار می‌کنند.

اعضای هیئت گفتگوکننده، بر تشکیل شورای عالی مصالحه تأکید می‌ورزند و می‌گویند که این شورا باید هرچه زودتر اصول اساسی چگونگی گفتگوهای میان افغانان را تعیین کند.

اما، طالبان حکومت را به شدت بخشیدن خشونت‌ها متهم می‌سازند و بر رهایی مجموع 5 هزار زندانی این گروه برای آغاز مذاکرات مستقیم تأکید دارند.

با آن‌که حکومت افغانستان می‌گوید که امیدوار است تا گفتگوهای میان افغانان در همین ماه آغاز شود، اما منابعی در میان طالبان می‌گویند تا هنگامی که تمامی 5 هزار زندانی طالبان آزاد نشده‌اند گفتگوهای صلح آغاز نخواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала