پافشاری عبدالله بر پایان دادن به روند رهایی زندانیان طالب

© Photo / Facebook/moi پافشاری عبدالله بر پایان دادن به روند رهایی زندانیان طالب
 پافشاری عبدالله بر پایان دادن به روند رهایی زندانیان طالب  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس شورای عالی مصالحه می‌گوید که برای آغاز گفت وگوهای میان افغانان نیاز است تا روند رهایی پنج هزار زندانی طالبان به پایان برسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه که درپایان نشست بین‌المللی پشتیبانی از صلح در کابل صحبت می کرد، افزود که نخستین نشست گفت وگوهای میان افغانان یک هفته پس از پایان رهایی پنج هزار زندانی طالبان در دوحه برگزار خواهد شد.

آقای عبدالله گفت: «ما به عدد پنج هزار خواهیم رسید. من در این باره با رییس جمهور غنی گفت وگوهایی داشته ام و پیش از این با او با جزئیات گفت وگو کرده ام. این بخشی از مرحله یی است که ما در آن قرار داریم و این کارها اعتمادسازی استند و باید از این مرحله به مرحله بعدی برویم که مرحله مشارکت است، اما در این میان، ادامه خشونت ها پذیرفتنی نیستند؛ این خشونت ها بیشتر از سوی طالبان بوده اند.»

از سوی دیگر، رییس جمهور غنی در این نشست ابراز امیدواری کرد که گفت وگوهای صلح باید منجر به قطع روابط طالبان با تمامی گروه های هراس افگن و سازمان های جرمی شود.

در همین حال، وزار خارجه می‌گوید که شرکت کننده گان این نشست از روند صلح افغانستان پشتیبانی کردند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه گفت:«از نشست های مشورتی درباره صلح افغانستان قدردانی نمودند و به فیصله ها و تصامیمی که در جریان این هفته در مجلس منطقه یی به هدف صلح افغانستان دایر گردیده بود پشتیبانی نمودند».

عبدالله عبدالله فهرست نامزد وزیرانش را به ارگ فرستاد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله فهرست نامزد وزیرانش را به ارگ فرستاد

اما تاخیر در رهایی این پنج هزار زندانی گفت وگوهای میان افغانان نیز به تاخیر انداخته است.

از آغاز این روند حکومت افغانستان با رهایی بیشتر از پنج صد زندانی مخالفت کرده است.

امیرمحمد آخندزاده، والی پیشین هلمند گفت: «از بنده ای که حق العبد بالایش است باید پرسان شود اما من فکر می کنم لیست تازه یی که از طالبان رسیده است حکومت در باره آن بررسی خواهد کرد».

پیش از این امریکا با طالبان توافق صلح را در دوحه امضا کردند. انتظار می رفت پس از ده روز از امضای توافق صلح امریکا با طالبان گفت وگوهای میان افغانان آغاز شوند، اما تاکنون از آغاز گفت و گوهای میان افغانان خبری نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала