Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

فوتبال و کریکت افغانستان در لبه پرتگاه

© Photoفدارسیون فوتبال
فدارسیون فوتبال  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صبح امروز جلسه مهمی میان اعضای کمیسیون مجلس نمایندگان، رئیس تربیت بدنی و نمایندگان فدراسیون فوتبال و کریکت بورد کشور بخاطر تصویب مسوده قانون ورزش کشور برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، اداره تربیت بدنی کشور پس از توشیح قانون ورزش کشور که سال گذشته توسط ریاست جمهوری به امضا رسید، حالا قصد تغییر در این قانون را دارد.

طبق ماده هشتم قانون ورزش افغانستان فقره یک و دوم، فدراسیون فوتبال و کریکت بورد افغانستان دو نهاد کاملا مستقل در ورزش افغانستان هستند که به صورت مستقیم زیر نظر فیفا و شورای جهانی کریکت فعالیت میکنند.

حالا اداره تربیت بدنی کشور با مراجعه به مجلس نمایندگان قصد تغییر در این قانون را دارد و میخواهد این دو ضلع مهم ورزش افغانستان را تحت اداره خود در بیاورد.

موضوعی که به شدت باعث نگرانی فدراسیون فوتبال و بورد کریکت کشور شده است.

در جلسه امروز نگرانی های این دو نهاد مهم ورزشی به رئیس تربیت بدنی و اعضای کمیسیون مجلس گوش زد شده است و خطرات ناشی از آن نیز تاکید شده است.

طبق اساسنامه فیفا و همچنین شورای جهانی کریکت، هر گونه دخالت نهادهای دولتی در امورات کاری این دو، باعث زیر سوال رفتن استقلال کاری شان خواهد شد که این اتفاق میتواند باعث به تعلیق رفتن دو رشته مهم و پرکار ورزش افغانستان شود.

فدراسیون فوتبال افغانستان که نگران این موضوع است تاکید کرده است که با توجه به اساسنامه فیفا و ماده های قانونی فدراسیون جهانی و آسیایی، تمامی فدراسیون های عضو باید به صورت مستقل فعالیت کنند و هر گونه دخالت در امور کاری شان خلاف اساسنامه و رویکرد کاری آنان به حساب می آید.

فدراسیون فوتبال نگران است که با توجه به این که تیم ملی فوتبال افغانستان درگیر رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا است و در صورت پیروزی در دیدارهای باقی مانده اش شانس صعود به این رقابت ها را افزایش خواه داد، فوتبال افغانستان به تعلیق در بی آید.

فیفا و AFC  نیز با ارسال نامه ای به فدارسیون فوتبال مخالفت خود را از هر گونه دخالت دولت اعلام کرده اند و هشدار به تعلیق رفتن فوتبال افغانستان را نیز داده اند.

این در حالیست که کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به مسئولان فوتبال در افغانستان اعلام کرده است که حاضر است برای حل و فصل و روشن کردن این موضوع با نمایندگان کمیسیون مجلس نمایندگان و تربیت بدنی به صورت آنلاین جلسه برگزار کند.

با این حال اعضای مستطیل سبز افغانستان نگران بازماندن تیم های ملی فوتبال افغانستان از اشتراک در رقابت های رسمی و غیر رسمی هستند.

همچنان بازماندن مربیان و داوران برای شرکت در برنامه های آموزشی و قطع شدن بودجه مالی توسط فدراسیون جهانی و آسیایی.

این در حالیست که کمیسیون مجلس نمایندگان تا کنون این طرح را برای تصویب به مجلس نفرستاده است و قرار است روی آن کماکان بحث صورت گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала