پیش‌بینی ضربه سنگین کرونا بر صادرات نفت خاور میانه

© Fotolia / ragsacپیش‌بینی ضربه سنگین کرونا بر صادرات نفت خاور میانه
پیش‌بینی ضربه سنگین کرونا بر صادرات نفت خاور میانه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 ناشی از آن، کارشناسان اقتصاد یک ضربه قدرتمند را برای صادرکنندگان نفت خاورمیانه پیش بینی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از CNBC  صندوق بین‌المللی پول در رابطه به بدتر شدن اوضاع اقتصادی خاور میانه در پی بحران ناشی شیوع کرونا در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که میزان رشد به پایین‌ترین سطح در 50 سال گذشته برسد. 

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، سقوط صادراتی برای کشورهای صادرکننده نفت خاورمیانه و شمال آفریقا 7.3 درصد بوده و   برای کشورهای واردکننده از جمله افغانستان و پاکستان این رقم 1,1 درصد خواهد بود.  

ادامه کاهش قیمت نفت زیر سایه ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
ادامه کاهش قیمت نفت زیر سایه ویروس کرونا

این امر نتیجه نوسانات در قیمت بازار نفت و قرنطینه شدید است که برای جلوگیری از گسترش کووید برقرار شده است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کشورهای واردکننده نفت، می‌توان از محدودیت‌های تجاری، گردشگری و انتقال پول نام برد که تأثیر آن منفی بوده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد که اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری میلادی حدود 5.7 درصد کاهش یابد که این میزان 2.4 درصد نسبت به پیش‌بینی این سازمان در ماه آپریلکمتر است.

این نهاد بین‌المللی پولی همچنین نسبت به افزایش میانگین فقر و بیکاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد و اعلام کرد، این رویداد شاید موجب نآرامی‌های اجتماعی در این منطقه شود.

براساس این گزارش، کاهش رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به ادامه پیامدهای ناشی از کاهش شدید قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا رخ می‌دهد.

با این حال این نهاد پولی بین‌المللی تأکید کرد که "پیش‌بینی‌ها را نمی‌توان با اطمینان گفت، چرا که پیامدهای اقتصادی کرونا" به عواملی بستگی دارد که پیش‌بینی آن دشوار است.

کارشناسان بهداشت جهانی با ابراز نگرانی، نسبت به پیامدهای ویرانگری که ممکن است شیوع ویروس کرونا دامن قاره آفریقا را بگیرد، هشدار داده‌اند.

آنها اعلام کردند که قاره‌ای که به نظر می‌رسد برای مدیریت یک بحران بزرگ بهداشتی به مانند کرونا آماده نباشد، شیوع این بیماری در آن به کندی گسترش می‌‎یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала