ژینمین ژیباو (چین): خروج از سازمان صحی جهان زوال موقف بین المللی ایالات متحده را تسریع می کند

© AFP 2023 / Nicholas Kammژینمین ژیباو (چین): خروج از سازمان صحی جهان زوال موقف بین المللی ایالات متحده را تسریع می کند
ژینمین ژیباو (چین): خروج از سازمان صحی جهان زوال موقف بین المللی ایالات متحده را تسریع می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جهان از زمان جنگ جهانی دوم با بحران جدی مبارزه می کند، اما ایالات متحده، حتی در این شرایط هم، استراتژی «امریکا بالاتر از همه» را فراموش نمی کند. این بار آنها خروج خود را از WHO اعلام کردند. این فیصله به WHO در پیشبرد فعالیت های خود مزاحمت ایجاد می کند و وحدت جهانی را برهم می زند، این بدان معنی است که امریکا دشمن بشریت است.

نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد خبر داد: ایالات متحده در تاریخ 6 جولای راجع به آمادگی خود جهت خروج از سازمان صحی جهان (WHO) خبر داد. این تصمیم در تاریخ 6 جولای سال 2021 به مرحله اجرا گذاشته می شود. عمل ایالات متحده با هدف خروج از WHO  در زمانی که گسترش اپیدمی کووید 19 در ایالات متحده و بسیاری کشورهای دیگر جهان هنوز تحت کنترل کامل درآورده نشده است، یک بار دیگر خودخواهی استراتژی America first («آمریکا بالاتر از همه») را نشان میدهد. در مقایسه با موارد قبلی خروج ایالات متحده از سازمان ها و توافق نامه های بین المللی، قطع عضویت در WHO  تأثیر بسیار منفی بر ایالات متحده و جامعه بین المللی بجا خواهد گذاشت و همچنین کاهش موقف بین المللی آنها را تسریع خواهد کرد.

ترامپ کنگره را از خروج رسمی از سازمان جهانی بهداشت مطلع ساخت - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا رسماً از سازمان بهداشت جهانی خارج شد

WHO  معتبر ترین سازمان در عرصه نشان دادن واکنش نسبت به بحران های بین المللی در حوزه بهداشت عمومی و همچنین ارائه دهنده اصلی اطلاعات در این زمینه است. ایالات متحده که در حال حاضر بزرگترین کشور محسوب می شود، اساس نظم بین المللی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم را بطور قابل توجهی نقض می کند و این فقط عدم اطمینان را در جهان افزایش می دهد.

در تاریخ 21 جون سال 1948، ایالات متحده به یکی از کشورهای عضو معاهده " اساس نامه سازمان صحی جهان" مبدل گشت. از آن زمان، امریکا بزرگترین حامی این سازمان بوده است. سهم ایالات متحده در WHO بی تردید بسیار عالی بود، اما تمویل مالی سازمان های بین المللی توسط امریکا خیریه نیست - این استراتژی دیپلماتیک امریکا است.

 هشدار رئیس سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ویروس کرونا    - اسپوتنیک افغانستان
هشدار رئیس سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ویروس کرونا

زمان می گذرد و شرایط تغییر می کند. با ظهور کشورهای صنعتی جدید و کاهش نسبی قدرت ایالات متحده، کشورهای در حال انکشاف جدید با تجدید نظر بیشتر و بیشتر خواستار افزایش حق رای خود در سازمانهای بین المللی موجود هستند که در آن آنها قبلاً به نتایج قابل توجهی رسیده اند. ایالات متحده به تدریج حق مسلم خود در کنترل بسیاری از سازمان های بین المللی از دست می دهد که ممکن، دلیل اصلی خروج امریکا از سازمان ها و توافق های بین المللی باشد. ولی تسلط ایالات متحده بر سازمان های بین المللی اساساً قوانین اساسی روابط بین الملل و گرایش به دموکراتیک کردن آنها را نقض کرد. بهبود حق رأی کشورهای صنعتی جدید و در حال انکشاف، نیاز اصلی عدالت بین المللی را که یک روند جهانی است، برآورده می کند.

خروج یک جانبه ایالات متحده از عمده ترین سازمان بین المللی در عرصه مراقبت های بهداشتی، هنگامی که جهان در حال حاضر به همبستگی نیاز دارد، به تلاش های جامعه جهانی برای مقابله با بیماری همه گیر آسیب جدی وارد کرده است و همچنین نفوذ بین المللی قبلاً موجود امریکا را تضعیف کرده است.

تهدید برزیل به خروج از سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک افغانستان
تهدید برزیل به خروج از سازمان جهانی بهداشت

اقدامات غیرعادلانه و ناسنجیده امریكا درباره خروج از WHO، هم در داخل و هم در خارج از كشور مورد انتقاد قرار گرفت.

نماینده کنگره ایالات متحده، اریک Swallwell معتقد است که خروج از WHO در زمینه جدی ترین بحران بهداشت عمومی، خود مخرب است و امریکایی ها قربانی این تصمیم بی پروا خواهند شد.

رئیس کمیته امور نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات متحده، عضو ائتلاف حزب دموکرات، الیوت انگل، در ماه اپریل با صراحت گفت که "قطع تمویل مالی" WHO ایالات متحده را از رهبری جهانی محروم می کند. ریچارد هولدن، مدیر مسوول لانکت، مجله مشهور طبی، با صراحت اظهار داشت که در لحظه مهم وقتی کشورها با یک بحران اضطراری بشری دست و پنجه نرم می کنند، خروج ایالات متحده از WHO صرفاً "جنایتکاری" است. جنس اسپان وزیر بهداشت آلمان معتقد است كه اقدامات امریكا به معنای عدم موفقیت تلاش های جامعه بین المللی در بهداشت عمومی است.

این واقعیت مبرم است: تلاش برای تبدیل سازمانهای بین المللی به ابزاری برای هژمونی ایالات متحده در نهایت به منافع مشترک امریکایی ها و جامعه بین المللی آسیب می زند.

هنگام مواجه شدن با جدی ترین بحران بهداشت عمومی پس از جنگ جهانی دوم، جامعه جهانی به مکانیسم موثر عملکرد سازمان بهداشت جهانی احتیاج دارد. در زمینه پاندیمی دوامدار، کسی که در WHO دخالت می کند، دشمن جامعه جهانی است و کسی که به وحدت جهانی تجاوز کند، به بشریت آسیب می رساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала