احضار سفیر امریکا به وزارت خارجه چین

© AP Photo / Andy Wongاحضار سفیر امریکا به وزارت خارجه چین
احضار سفیر امریکا به وزارت خارجه چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه چین روز چهارشنبه سفیر ایالات متحده امریکا در این کشور را احضار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه Global Times، وزارت خارجه چین سفیر ایالات متحده امریکا در چین را در ارتباط به وضع تحریم‌های امریکایی بخاطر اقدامات چین در قبال هنگ‌کنگ، احضار کرده است.

قبل از این پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریكا گفته بود كه وی قانونی را امضا كرده است كه چین باید در ان در برابر اقدامات علیه هنگ‌كنگ پاسخگو باشد. این قانون استقلال هنگ‌کنگ نخستین بار توسط مجلس نمایندگان امریکا تصویب شد، و در اوایل ماه جولای توسط سنای امریکا و برای امضا به رئیس جمهور ارسال شد. در این سند، اعمال تحریم علیه اشخاص و شرکت‌های خارجی درگیر در نقض اعلامیه بریتانیا و چین در سال ۱۹۸۴ تعیین شده است. در این اعلامیه موقعیت هنگ‌کنگ به عنوان منطقه اداری ویژه چین تعیین می‌شود.

چین، بریتانیا را به اقدامات لازم بخاطر مسئله هنگ‌کنگ تهدید کرد - اسپوتنیک افغانستان
چین، بریتانیا را به "اقدامات لازم" بخاطر مسئله هنگ‌کنگ تهدید کرد

معاون وزیر خارجه چین امروز (چهارشنبه، ۱۵ جولای) تری برنستد، سفیر امریکا در چین را بخاطر وضاحت درمورد تصویب قانون مذکور، احضار کرده است.

در گزارش آمده است: "چین به شدت مخالف رفتار ایالات متحده امریکا است و آنرا محکوم می‌کند. برای دفاع از علایق خود، چین با امریکا مبارزه نموده و علیه اشخاص و شرکت‌های امریکایی تحریم وضع خواهد کرد".

گفتنی است، طرح کنگره امریکا تحریم‌هایی را برای بانک‌هایی اعمال می‌کند که با مقامات چینی که در سرکوب معترضان در هنگ‌کنگ دخالت داشته یا دارند، تجارت می‌کند. طبق قانون جدید هنگ‌کنگ،  هرگونه اقدام در راستای جدایی‌طلبی، تروریزم و یا تبانی با بیگانگان، با تنبیه و زندان همراه خواهد بود. از زمان امضای "اعلامیه مشترک چین و بریتانیا" در سال ۱۹۸۴ و نیز انتقال حاکمیت هنگ ‌کنگ به پکن در سال ۱۹۹۷، شرایط "یک کشور، دو سیستم" برقرار بوده است. به این معنا که هنگ‌کنگ تحت حاکمیت جمهوری خلق چین قرار دارد، اما از نظر قضایی، اقتصادی و قانون‌گذاری‌ در سطح محلی باید از استقلال برخوردار باشد. اما قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ این استقلال را تهدید می‌کند. قانون امنیتی جدید چین، به آزادی‌هایی که با پایان یافتن حکومت بریتانیا در هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ برای۵۰ سال تضمین شده بود، پایان می‌دهد. مطابق این قانون جدید پکن اجازه می‌یابد که در هنگ‌کنگ با هرگونه اقداماتی را که براندازانه، جدایی‌طلبانه و امنیتی ارزیابی کند برخورد کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала