اتمر از آماده‌گی ۱۲ کشور برای میزبانی از گفتگوهای صلح افغانستان خبر داد

© Photo / MFA Afghanistan Flag of Afghanistanاتمر از آماده‌گی ۱۲ کشور برای میزبانی از گفتگوهای صلح افغانستان خبر داد
اتمر از آماده‌گی ۱۲ کشور برای میزبانی از گفتگوهای صلح افغانستان خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دو کشور اروپایی و ۱۰ کشور منطقه‌یی، حاضر به میزبانی از گفتگوهای صلح افغانستان اند.

به گزارش اسپوتنیک، محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان امروز (پنجشنبه، ۲۶ سرطان) در یک نشست خبری گفت که دوازده کشور اعلام آماده‌گی کرده‌اند تا از گفتگوهای صلح افغانستان میزبانی کنند.

به گفته او آلمان و ناروی دو کشور اروپایی و ده کشور منطقه‌یی از جمله ترکمنستان، قزاقستان، چین، روسیه، ترکیه، ایران، قطر، اندونیزیا و جاپان از جمله کشورهایی استند که برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح اعلام آماده‌گی کرده‎اند.

ارگ - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: طالبان تعهدات شان مبنی بر توافقنامه صلح را عملی نکرده اند

با این همه، او گفت که قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی پس از تکمیل روند رهایی زندانیان، در قطر برگزار شود.

اتمر گفت که از جمله پنج‌هزار زندانی طالب چهارهزار و ۴۰۰ تن آنان رها شده‌اند.

به‌گفتۀ او ۶۰۰ زندانی دیگر این گروه "مشکلات جدی" دارند که هیچ قانونی اجازه‌ رهایی آنان را نمی‌دهد و کابل از طالبان خواسته‌است تا فهرست تازه‌یی از زندانیان را به‌جای این ۶۰۰ تن ارایه کنند.

او در ادامه افزود که ۶۰۰ زندانی دیگر نیز به‌زودی آزاد خواهند شد و طالبان باید برای برگزاری گفتگوهای بین‌الافغانی "حسن نیت" نشان دهند.

دو روز پیش، ریاست‌جمهوری گفت که طالبان تعهدات شان را عملی نساخته‌اند و حرکت‌های این گروه پس از امضای توافق صلح باید زیر ذره بین قرار گیرند.

ده روز پس از امضای این توافق‌نامه، باید پنج هزار زندانی طالبان با یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان طالبان آزاد می‌شدند و سپس گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شد، روشن نیست که این گفتگوها چه زمانی آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала