بازگشایی واگه؛ مسیر مهم صادرات افغانستان به هند

© T Bتورخم
تورخم  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بندر واگه که در مرز پاکستان و هند موقعیت دارد، روز گذشته 25 سرطان به روی صادرات افغانستان به گونۀ رسمی باز شود. کالاهای افغانستان از طریق این بندر از مسیر پاکستان وارد هند می‌شوند.

دولت پاکستان که طی ماه‌های اخیر با هدف بهبود روابط با افغانستان اقدام به بازگشایی تمام گذرگاه‌های مشترک مرزی میان دو کشور مطابق پروتکل‌های صحی کرده است، اکنون درخواست کابل برای ازسرگیری تجارت ترانزیت و صادرات افغانستان به هند از طریق مسیر زمینی پاکستان را نیز پذیرفت.

وزارت امور خارجه پاکستان روز دوشنبه (23 سرطان) اعلام کرد که اسلام‌آباد با اعلام تعهد مجدد نسبت به تقویت روابط دوجانبه با افغانستان در تمامی زمینه‌ها از جمله تجارت، افزود: پاکستان مطابق توافق نامه تجارت ترانزیت میان دو کشور موسوم به (APTTA) ، با شروع تجارت ترانزیت افغانستان با هند براساس تمهیدات صحی از روز چهارشنبه (25 سرطان) موافقت کرد.

در مورد بازگشایی دوباره بندر واگه وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید که بندر واگه بعد از بندر کراچی یکی از بنادر بزرگ ترانزیتی برای افغانستان است که سالانه 50 درصد صادرات افغانستان به کشورهای هند و چین از طریق این بندر صورت می‌گیرد.

در مورد اهمیت بندر واگه و صادرات کالاهای افغانستان از طریق این بندر به هند، جواد دبیر رئیس اطلاعات و ارتباطات عامه وزارت صنعت و تجارت افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«بیشتر از 50 درصد صادرات افغانستان که به کشورهای هند و چین صورت گرفته است. از طریق بندر واگه صادر شده است و همچنان 25 درصد واردات نیز از همین طریق وارد افغانستان شده است».

آقای دبیر می‌گوید که بندر واگه البته بعد از بندر کراچی یکی از بنادر مهم و با ارزش برای افغانستان می‌باشد.

شیوع ویروس کووید-19 در پاکستان از اوایل حوت گذشته این کشور را به حالت آماده باش درآورد و متعاقب آن تمامی گذرگاه‌های مرزی با همسایگان نیز تعطیل شد.

پس از سه ماه توقف افغانستان کدام کالاها را برای صادرات از طریق این بندر در اولویت قرار داده است؟ آقای دبیر می‌گوید:

«روز گذشته پس از شیوع کرونا اولین روز بود که ما صادرات خود را از طریق بندر واگه شروع کردیم که در آن روز نُه لاری از کالاهای که در بنادر معطل بودند، از طریق واگا به هند صادر شد که بخش زیاد این کالاها را میوه‌های خشک تشکیل می‌دهد».

سالانه از این بندر واگه، بیشترین کالا‌های بازرگانی افغانستان به هند صادر می‌شود و کوتاه ترین راه به تاجران افغانستان است.

سالانه از این بندر نزدیک 45 هزار تن کالاهای ترانزیتی به هند صادر می‌شود که بخش زیاد این کالا‌ها را میوه‌های خشک و تازه و نباتات طبی تشکیل می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала