اسناد تاریخی دورۀ غوریان به نگارستان ملی سپرده شد

© Photo / ARGاسناد تاریخی دورۀ غوریان به نگارستان ملی سپرده شد
اسناد تاریخی دورۀ غوریان به نگارستان ملی سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسناد تاریخی دوره غوریان که توسط میرزا محمد، خطاط غوری نگه‌داری می‌شد، به نگارستان ملی سپرده شد.

به گزارش اسپوتنیک، این اسناد در مراسمی در آرشیف ارگ ریاست جمهوری که با حضور محمد اشرف غنی، رئییس‌جمهور، عصر روز شنبه، 28 سرطان، برگزار شده بود، به نگارستان ملی سپرده شد.

میرزا محمد از این اسناد از دهۀ هفتاد خورشیدی به این سو حفاظت می‌کرد. این اسناد از روستای غلمین شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از مغاره‌ها به دست آمده است.

محمد افسر رهبین، رئیس نگارستان ملی گفته است که این مجموعه اسناد تاریخی در برگیرندۀ گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن دوره غوریان است و از چندین سال بدینسو توسط خواجه میرزا محمد، در ولایت غور نگه‌داری می‌شد.

در مراسم تسلیم‌دهی اسناد دورۀ غوریان، طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از میرزا محمد که این اسناد را از روی «احساس عمیق ملی، تاریخی و فرهنگی» به نگارستان ملی سپرده است، سپاس‌گزاری کرده است.

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور نیز در مراسم تسلیم‌دهی اسناد تاریخی دوره‌ی غوریان از میرزا محمد سپاس‌گزاری کرده است.

غنی گفته است: «امروز جای خرسندی است که یک گنجینه علمی و تاریخی ما به آرشیف ملی/نگارستان ملی تحویل داده می‌شود که برای نسل‌های حال و آینده منابع مهم تحقیقی، تعبیر و تفسیر خواهد بود و ابعاد آن به اندازه‌ی وسیع است که با استفاده از آن، جنبه‌های مختلف تاریخ دین مبین اسلام و تاریخ مقایسه‌ای ادیان روشن می‌گردد»..»

محمداشرف غنی تأکید کرده است که این اسناد باید دیجیتالی شود تا در اختیار همه مورخان جهان قرار گیرد.

او هم‌چنان به مسوولان نگارستان ملی دستور داده است تا فراخوان ملی را برای جمع‌آوری اسناد تاریخی، ترتیب و یک راهکار مشخص را پیشنهاد کند تا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала