همایون قیومی و شاد محمد سرگند در پیوند به دیوار سفارت افغانستان در واشنگتن به دادستانی معرفی شدند

© Photo / meshrano jirgaهمایون قیومی و شاد محمد سرگند در پیوند به دیوار سفارت افغانستان در واشنگتن به دادستانی معرفی شدند
همایون قیومی و شاد محمد سرگند در پیوند به دیوار سفارت افغانستان در واشنگتن به دادستانی معرفی شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس سنای افغانستان چهار تن به شمول دو مشاور پیشین رئیس جمهور این کشور را به دلیل دست داشتن در فساد ساخت دیوار سفارت افغانستان در امریکا، به دادستانی معرفی کرد.
داماد یک مشاور رئیس‌جمهور غنی در سفارت افغانستان در امریکا گماشته شد - اسپوتنیک افغانستان
داماد یک مشاور رئیس‌جمهور غنی در سفارت افغانستان در امریکا گماشته شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، حسیب الله کلیمزی رئیس کمیسیون امور بین‌المللی مجلس سنا در نشست عمومی روز یکشنبه (29 سرطان) این مجلس گفت، روز گذشته این کمیسیون، مسئولان وزارت‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ و رئیس آژانس خبری پژواک را برای پاسخگویی درباره ساخت دیوار سفارت افغانستان در واشنگتن فرا خوانده بود.

کلیمزی اضافه کرد، که پس از بررسی آنان دریافته‌اند که شماری از مقام‌های حکومتی به‌ ویژه مشاوران رئیس جمهور غنی بدون هماهنگی وزارت خارجه دیوار را که شرکت‌های دیگر با پول کمتر اعمار می کردند به 1.8 میلیون دالر قرار داد کرده‌اند.

او تصریح کرد، که عرض این دیوار در نخست چهار متر بود و سال گذشته وزارت امور خارجه برای ترمیم آن 20 هزار دالر فرستاده بود.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس سنا خاطر نشان ساخت، که همایون قیومی سرپرست پیشین وزارت مالیه و مشاور رئیس جمهور در امور زیربناها و شاد محمد سرگند مشاور دیگر رییس جمهور همراه با سکرتر قیومی و داماد سرگند در این فساد دست داشته‌اند.

بر بنیاد گفته‌های کلیمزی؛ بررسی های کمیسیون امور بین المللی مجلس سنا نشان می‌دهد، که در ساخت دیوار یاد شده سفارت فساد گسترده صورت گرفته است و تصمیم کمیسیون بر آن شد تا چهار مقام یادشده به دادستانی معرفی شوند.

او انتقاد کرد، که سه ماه پیش زلمی زابلی رئیس کمیسیون سمع شکایات، قیومی را به دادستانی معرفی کرده بود، اما دادستانی این قضیه را بررسی نکرد.

کلیمزی خاطر نشان ساخت، که اگر این بار دادستانی این قضیه را به شکل بی طرفانه بررسی نکند؛ مجلس سنا باید به شکل اعتراضی هیچ قانونی را تایید نکند.

او گفت، که مکتوب معرفی مشاورین یاد شده رئیس جمهور و دو تن دیگر آماده است و امروز به دادستانی فرستاده می‌شود.

کلیمزی همچنین از ارگانهای امنیتی خواست تا امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران را تامین کنند و اجازه ندهند تا خبرنگاران و رسانه‌هایی که حقایق را افشا می کنند مورد هدف قرار گیرند.

با این وجود فضل‌هادی مسلمیار رئیس مجلس سنا گفت، که با توجه به وضعیت اقتصادی افغانستان، پروژه اعمار دیوار سفارت افغانستان در امریکا جفا به ملت است و باید رئیس جمهوری این موضوع را به شکل جدی تعقیب کند.

مسلم‌یار با بیان ‌این که دادستانی در بررسی این قضیه بی طرفی خود را حفظ کند و در مقابل مفسدین ایستادگی کند، اضافه کرد که بررسی‌های کمیسیون امور بین‌المللی مجلس سنا را شخصاٌ به رئیس جمهوری می‌رساند و این قضیه را به شکل جدی تعقیب خواهد کرد.

یادآوری می کنیم، که این افراد درحالی به دادستانی معرفی می‌شوند که براساس گزارش آژانس خبری پژواک، سفارت افغانستان در امریکا برای بازسازی یک دیوار به طول هفتاد متر و ارتفاع سه متر، درخواست 88 هزار دالری یک شرکت را رد کرده و این کار را از طریق یک شرکت دیگر به هزینه یک میلیون، 825 هزار و 839 دالر امریکایی انجام داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала