حکومت: خشونت طالبان در میان تلاش های صلح همچنان ادامه دارد

© Photo / ONSC Pressرهایی طالبان
رهایی طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که حکومت افغانستان افزایش این خشونت ها را از سوی طالبان پذیرفتنی نمی داند، اما طالبان می گویند که در واکنش به حمله های نیروهای دولتی به چنین حمله هایی پرداخته اند

به گزارش اسپوتنیک، حکومت افغانستان می گوید که در دو هفته گذشته برخلاف توافق صلح، طالبان در سیزده ولایت کشور به شمول حمله های انتحاری بر شهر ها، شاهراه ها و ولسوالی ها نیز حمله کرده اند.

در حالی که کاهش خشونت‌ها یکی از تعهدات مهم طالبان پس از امضای توافق نامه صلح با امریکا بوده است، اما حکومت افغانستان می گوید که افزایش خشونت ها به ویژه در دوهفته پسین نشان دهنده نقض آشکار این توافق نامه بوده می تواند.

آمارهایی گرد آوری شده  نشان می دهد که این خشونت ها در دوهفته گذشته در سیزده ولایت کشور ادامه داشته اند.

طالبان طی یک هفته بیش از 80 زندانی حکومت را آزاد ساخته اند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان طی یک هفته بیش از 80 زندانی حکومت را آزاد ساخته اند

به باور حکومت، در این مدت طالبان از انفجار بر شهر ها گرفته تا مسدود کردن شاهراه های مهم کشور و نیز حمله بر شهر های مهم و ولسوالی های راهبردی را انجام داده اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور، گفت: «اینجا در داخل کشور شان انتحار و انفجار می کنند، مکتب ها و خانه های هم وطنان شان را ویران می کنند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور نیز گفت: «افزایش خشونت های طالبان قابل قبول حکومت افغانستان و جامعه جهانی نیست و نقض آشکار موافقتنامه صلح است که طالبان با ایالات متحده امریکا در تاریخ 29 فبروری امضا کردند.»

صدیقی علاوه کرد که طالبان مطابق توافق‌نامه صلح با امریکا، حاضر به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نشده و رهایی پنج‌هزار زندانی را بهانه گرفتند.

به گفته‌ی او، طالبان خشونت‌ها را افزایش داده و زندانیان دولتی را نیز در تناسب با زندانیان رهاشده‌ی این گروه، آزاد نکرده‌اند.

به گفته‌ی او، طالبان تا کنون 668نفر را آزاد کرده‌اند که از این میان، 175 نفر غیرنظامی و 75 نفر دیگر نیروهای خیزش مردمی اند.

طالبان اما ادعا دارند که تا کنون بیش از 800 تن از نیروهای امنیتی را آزاد کرده‌اند. در آخرین مورد، سهیل شاهین در تویتی گفته است که 16 تن از نیروهای امنیتی را امروز در ولایت بلخ آزاد کرده‌اند.

قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی در ماه جاری میلادی در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود، اما به نظر می‌رسد تا دولت افغانستان و گروه طالبان در مورد تبادله‌ی زندانیان به تفاهم نرسند، مذاکرات مستقیم نیز آغاز نخواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала